Leta ponny!

Tänkte ta upp lite som jag brukar tänka på när jag läser en annons!!

1. Överskrift
Mycket viktigt! Skall ju vara något lockande, men inte heller något övedrivet eller fjantigt.
EX. "Sagoponnyn", "Världens bästa ponny".
Utan typ - "Tävlingsponny", "Elitponny", "Barnponny"

2. Bild
Det första man ser skall vara en bild. När man letar ponny brukar inte extriören vara lika viktigt som när man letar storhäst.
Det första jag vill se är en bild när hästen rör sig, och det måste vara minst en hoppbild! Gärna tävlingsbild.
Skogsmulle, gos eller hag bilder är INGET som fattar mitt intresse.
EX. på dålig försäljnignsbild.
Hästen är liten, bilden är tagen mitt i steget.
Helt ok försäljningsbild.
Här är dock inte hästens språngkurva den bästa..
Att man har tävlingskläder och hästen är knoppad gör alltid bilden mycket trevligare & annonsen mer intressant.

3. Beskrivningen
Typ: D -  Inriktning: Hoppning -  Kön: Valack -  Födelseår: 2005
Namn: Carraig Donn

Jag tycker att man ska fylla i hela beskrivningen. När jag annonserade för Filip var det folk som på första annonsen reagerade på att jag inte hade skrivit i hans namn och frågade om hans resultat inte var så bra. Efter det så hade jag namn på alla o nu tänker även ja på att namnet är ju faktiskt det som gör att man kan söka efter resultat och sånt. Om det inte står namn fråga efter det nästan det första ni gör för att kunna söka på resultat!
Jag själv fick inte veta dumles namn fören vi fick papprerna, haha! men han hade ju endå inga resultat ;)

4. Texten
Detta tycker jag är viktigt att ha med för att få en seriös annons som intresserar folk!
1. Hur hög är hästen? Ras? Stam?
2. Hur är den i hantering? Trafiksäker? På tävlingsplatsen?
3. Hur är den att rida? Hur reagerar den på hinder?
4. Vad tränas den i? För A, B tränare? Någon som man kan kontakta för info?
mellanrum
5. Vad tävlas den i? Några speciella resultat/kval?
6. Startklar något annat?
7. Redo för något som ryttaren saknar intresse för?
8. Filmer? Viktigt! Gör mycket om man har en film på hästen.
sist
9. Varför säljs hästen?
EX PÅ ANNONS!
Ungponny med kapacitet för de högsta klasserna!
Typ: D -  Inriktning: Hoppning -  Kön: Valack -  Födelseår: 2005
Namn: Carraig Donn
5-årig connemara vallack på ca 147 cm e. rynn richard.
Supersnäll i all hantering så som sko, klippa, tvätta lasta. Kan hanteras av alla. Trafiksäker, kan ridas ut i båda grupp och själv.
Pigg och frammåt ponny som inte tvekar för något, hoppar allt vatten, mur m.m med stor kapacitet.
Tävlad felfria rundor tom LB hoppning, startklar LA våren 2011.
Utb LB/LA dressyr men ej startad pga ryttarens ointresse.
Film från LB debuten: youtube/kndbdl/45we5blaha
Säljes pga att ryttaren är 18 år, rätt hem mkt viktigt.
Ring för info, svarar ej på mejl.
800 000 kr
Detta var en väldigt bra annons tycker jag, dock så hänger den inte ihop så bra men nu orkar jag ju inte sätta mig och fixa med det.. Förövrig så tycker jag att den är lagom lång och säger det som man vill veta.
Har man skrivit allt som finns och säga om hästen tycker jag inte att det finns någon anledning till att folk ska mejla och vara oseriöst utan vill man prova hästen så ringer man!
Om det hade varit en storhäst annons hade jag nog skrivit med om den hade visats på ex 3-års testet eller så och poängen där.
Något speciellt ni brukar kolla på?
xoxo andrea

Kommentarer
Postat av: Sofia Inelind

exakt så vill man ha en bra annons :D

2010-12-27 @ 08:49:38
URL: http://teamlersater.blogg.se/
Postat av: Natalie

Det ända jag skulle reagera lite på var att du skrev "startklar la våren 2011". Man kan tänka på 2 sätt där så jag förstår ändå hur du tänker, samtidigt som man kan tänka på skador,allt kanske inte går som det ska. Annars var det precis en sån annons jag tycker var perfekt.

2010-12-27 @ 10:58:14
Postat av: Anonym

800 000? seriös/osäriös/ex?

2010-12-27 @ 11:07:38
Postat av: Anonym

800 000??

2010-12-27 @ 14:06:19
Postat av: Madde

Fast egentligen tycker inte JAG att överskriften är så viktig. Det säger jag mest för att det stog "Sagoponny" på min ponnys annons. Dessutom vet man aldrig vad man kanske missar. Men det är bara det Jag tycker!

2010-12-27 @ 14:36:35
URL: http://themaine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag brukar kolla på om hästen rids med hjälptyglar/skarpt bett. Det gör inget om den gör det men jag tycker att det blir ett bättre intryck utan en massa extrautrustning på ngt vis :))

2010-12-27 @ 17:04:52
Postat av: Elin

Jag tycker det är bra om det finns film när hästen går utan ryttare ex löshoppning/longeras och när den går med. För det kan spela så mycket roll! ;)

2010-12-27 @ 19:23:17
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0