lite mer intressant än annat. del 1 - bett

1. bett
jag har alltid varit en liten bettfantast och har en koll på de flesta betten (har tom filmer om bett, geek eller vad?)
det är för ofta man ser folk med för långa bett, bett som sitter för hårt osv.
lite onödig fakta så kan jag ju säga att jag själv hade 27 st bett till min förra c-ponny. inte illa för att bara vara till en häst va?
bett är något jag har stenkoll på och jag kan faktiskt en hel del om anpassning osv. anledningen till att detta intresserar mig är att det är något som påverkar ridningen i alla dicipliner.

2 små tips:
x om du kan så ska du gärna undvika att prova kopparbett, det finns de hästar som kan få kraftiga alergiska reaktioner, har själv varit med om en som fått de och hästen kunde inte ens ridas med hackamore då pga utslagen.
x rid inte ofta (helst inte alls..) med tvådelade bett, de har en tendens att vika sig och skava i hästens gom.
ex. filip som endast var riden å det när jag fick honom hade fått skav uppe i gommen och av tandläkarens rekomendationer så skulle han inte ridas regelbunder på tvådelat. tror jag att jag hade två bett som var tvådelade, men inget som jag direkt använde mer än någon gång i månaden.
jag tänker inte gå in på mina åsikter om pessoabett. då kommer vi få en 7helvettes disskussion, kan ju bara säga som så att jag rider på det & det finns en logiskt förklaring till varför vissa hästar trivs på det bettet.
tänkte oxå ta upp en sak som jag stör mig väldigt ofta på, folk som anser att man inte ska rida med nosgrimma.
För att bettet ska ligga så bra som möljigt i hästens mun och för att få chansen att inverka rätt måste man ha en väl anpassad nosgrimma och snokrem. inga av dessa har funktionen att hålla hästens mun stängd.
nosgrimman ligger över bettet och stödjer bettet via hästens mun överifrån. därför är det viktigt att den sitter bra - annars kan hästen reageravia tyglarna , dvs vara hård i munnen eller inte ta bettet. det behöver inte vara så att det har med bettet i sig att göra utan kan ha att göra med att nosgrimman inte passar.
snokrem, snokremmen har man inte heller för att hålla hästens mun stängd utan den är till för att göra nosgrimman mer stabil och hålla den på plats.
du har kanske även hört att yngre hästar gärna ska ha remontnosgrimma och detta har också med tänderna att göra. det är nämligen vanligast att hästen vid sin inridningsålder har ont i tänderna längst bak i munnen eftersom dom växer. har man inte remontnosgrimma då är det vanligt att hästens reaktion blir att den kastar med huvudet och visar obehag på annat sätt.
Jag vet att det finns många olika synpunkter på detta som jag precis har skrivit och jag kommer säkert få många kommentarer om att det inte är naturligt för hästen med nosgrimma och blabla.
detta är min åsikt som grundar ang nosgrimmorna på fakta i filmen "betsling".


NÅGRA FRÅGOR ANG. BETT??



xoxo andrea




Kommentarer
Postat av: felicia

Ursäkta? jag håller inte med om det dära med remont! Jag har remont på båda mina hästar på 13 och 19 år. Vanliga nosgrimmor har en tendens att trycka ihop kinderna och ge skav inuti munnen av antingen friktion eller att hästarna biter sig på kinderna... Remonten däremot trycker inte på något ställe där det finns tänder = inga sår i munnen! Man behöver inte ens spänna åt hårt med remont för den vrider sig inte, men med achen/engelsk nosgrimma så vrider den sig även med snokrem om man inte spänner hårt... Pullarnosgrimma är okej..

2010-12-21 @ 21:00:32
Postat av: louise

hissar verkligen eran nya header, grymt fin är den!! :)

2010-12-21 @ 21:04:45
Postat av: andrea

F: Jag har inte skrivit att det finns något negativt med remontnosgrimma.

Har man en väl anpassad nosgrimma så får hästen inte skav, vet man dock inte hur den ska sitta så är det klart att det kan förekomma sår. Som med all utrustning som hästen har.

2010-12-21 @ 21:24:44
URL: http://ponnyochryttare.blogg.se/
Postat av: Danielle

Kul med sånna här inlägg :)

2010-12-21 @ 21:31:36
URL: http://daniellenarbergs.blogg.se/
Postat av: tilde

jättebra inlägg och du verkar verkligen kunnig!

har för mig att du sa någon gång för länge sedan ang. pessoa bettet typ: "och det där med att pessoa ger dubbla signaler/inverkan, dt gör skänkel och tygeltag också." inte säker på att det var du som sa det men tkr verkligen det var grymt bra sagt!

gärna fler bettinlägg, andrea, du kan ju berätta/utvärdera lite om olika specifika bett, ett i varje inlägg.? skulle vara riktigt roligt och nyttigt att läsa om! :D

2010-12-21 @ 21:53:04
URL: http://tildebergman.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur funkar nova betten & vad är dom bra för ?



vilken bettsling passar på en ponny som är stark och drar rätt ofta i väg ? nova bett ?

2010-12-21 @ 21:58:33
Postat av: Josefine

Hej!

Verkar som om du kan lite om betsling, så jag skulle vilja be om lite tips :)

Jag har en 16 årig hoppponny som är väldigt pigg, när vi köpte henne gick hon på vanligt tvådelat bett och en herrans massa olika inspänningstyglar för att ägaren/fodervärden skulle klara av henne, den som red in henne lät henne även få lära sig att rejsa fram emot hindren.

Vi testade först hackamoore på henne som fungerade ganska bra enda tills hon lärde sig hur hon skulle lägga tyngden för att kunna dra iväg.

Nu har vi haft tvådelat pelham utan "gummi" och pullarnosgrimma i några år och hon har funkat bra på det, men efter ett feltramp i våras så är jag i igångsättningen med henne nu och hon är starkare och hårdare i munnen än någonsin (eller så är det jag som har glömt bort hur pigg och stark hon var), men har du något tips på betsling eller nosgrimma?

Det vore intressant att höra :)

ps. Vi har kollat upp hennes tänder/mun och allt såg bra ut :)

2010-12-21 @ 22:11:06
Postat av: Anonym

En fråga vad är skillnaden på pelhamstång och babypelham? vad är det bettet bra för, vilka typer av hästar passar den

? :)

2010-12-21 @ 23:16:23
Postat av: Elin

Vad tycker du om pelhambett?

Om man har en stark och pigg ponny, vad tipsar du om för bett då?

Jag blev förvånad när någon sa att den rider med pessoa för jag har bara fått kritik för att jag gjorde det ibland men den ponnyn gick superbra på det ;)

2010-12-21 @ 23:25:01
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/
Postat av: Jennie

En sak jag inte förstår, det är vad alla människor har emot tvådleat tränsbett. Att det viker upp sig i gommen har att göra med att det är förlångt/kort eller ryttarens hand.



Själv har jag ridit på det från dag ett på hästryggen och har aldrig haft några större problem eller märkt några negativa effekter. Min ponny fungerar helt utmärkt på det. (: Men det är ju självklart olika från häst till häst också, så är det.



Pessoa är det en j*vlans massa diskussioner om, men jag förstår (precis som dig) varför vissa väljer att rida på det. Min ponny hade det hos sin förra ägare och det fungerade jättebra. Dock ska ryttaren vara rutinerad och rida på ett så pass bra sätt att man klarar av att rida på det. Att slänga upp en 7 åring på en bponny med pessoa ser jag ingen anledning till, då kan man diskutera. Men när en van och rutinerad ryttare som vet hur bettet fungerar anser jag inte varför man ska ifrågasätta?



Det var bara lite åsikter. (:

2010-12-22 @ 00:02:38
URL: http://www.mirochjag.blogspot.com
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag är inte expert på bett men tycker det är intressant (och framförallt viktigt) och känner att jag har tillräckligt med kött på benen för att välja rätt till mina hästar, men inte mycket mer än så.

Fick också tips om att använda remont när jag red in min 3-åring, dock fungerade det inte så bra utan han vart mest irriterad på den så jag bytade tillbaka till aachen och det blev en helt annan grej :)

2010-12-23 @ 22:39:09
URL: http://fridaelmlund.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0