träns och bett!

När jag rider försöker jag byta bett och nosgrimmor så mycket som möjligt och för att göra det så lätt som möjligt för mig själv så har jag varsit träns till varsit bett med olika nosgrimmor på varje då då!

Tänkte skriva vad jag andvänder för bett och nos grimmor.

Uteritt:
Har jag ett rakt bett och ett träns utan nosgrimma.
Ni vet ju att han har lite damp när man rider ut men detta funkar bäst, tror faktiskt att han trivs riktigt bra utan nosgrimma över lag också, så ska börja andvända det lite oftare :)

Dressyr:
Då rider jag oftast med låg nosgrimma och två delat träns bett - inget favorit bett men han funkar på det. Sen rider jag också på vanligt 3 delat med aachen/engelsk nos grimma, även detta funkar han bra på.

Hoppning:
Då har jag mitt dyón träns som är brett bakom öronen med aachen nosgrimma och ett 3 delat koppar bett, detta är mitt personliga favorit träna + bett. Och ja han funkar kanon även på detta.
Sen rider jag även med pullar nosgrimma och ett vanligt tredelat.

Jag tror inte egentligen ragge bryr sig speciellt mycket om betten men enligt hans tandläkare är det bra att byta nosgrimma och bett så ofta som möjligt :) så varför inte göra det då ?
Det ända han skulle reagera på är nog om man skulle sätta på han ett pelham bett i dressyren eller något då skulle han nog backa av riktigt mycket vilket jag inte vill efterom han redan är så himla känslig i munnen, fast när jag rider ut skulle han nog funka bra på ett pelham eftersom han är så pigg och stark och det bara blir en onödig dragkamp mellan oss. Men ett bett som han inte var helt förtjust i var 3 delat eggbett.

detta bettet vill jag köpa till ragge sen när han är igång, verkar vara jätte mjukt och skönt för en sån känslig häst som han!
Någon som har detta bettet ? vad tycker ni om de isf :)


Kommentarer
Postat av: julia

Er blogg e så fin!

& jättebra!! =)

2010-12-17 @ 14:31:15
URL: http://onceagaiiin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0