Frida funderar...

Har funderat på en sak ett tag nu, och vet inte riktigt om jag ska tycka att det är negativt eller possetivt.. så därför bestämde jag mig för att skriva om det i ett litetinlägg.

Alla vet ju att bygga upp muskler på en häst tar lång tid, det går inte över en natt. Om vi tex. säger att jag ska få en ponny att bygga muskler så att den klarar att gå i form och bära upp sig själv tar det ju ett bra tag innan jag har kommit till den formen jag vill. Vi säger att jag vill ha en form som är lite högre. De krävs rätt mycket från ryttaren när man ska bygga sådana muskler, tex om hästen hänger sig i ena sidan eller något annat. Tycker ni då att ett alternativ kan vara att rida på ett skarpare bett? Fö mig kan de faktitskt både vara på gott & ont.. Jag gillar inte skarpa bett om det inte behövs men i vissa fall som kanske detta behövs de? eller? Vad är eran åsikt, hade varit roligt att höra!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Absolut inte skarpare bett, det är fel metod.

Alla ska kunna rida sina hästar på ett snällt bett, så lydig ska den vara.

Kolla på tex. Bella & Becki, ett bra exempel. Behöver inte säga så mycket mer.

Att bygga upp muskler kan man göra på 1000 olika sett. Ha en kuperad hage tex? Inte låta dem gå i små hagar, utan hagar med ordentliga backa osv! Bara det kan bygga hur mycket som hellst. Sen rida mycket ut & i skogen är också en bra sak. Bara skritta tex? Då skulle man ju bara kunna skritta på ett vanligt tredelat? Hur svårt kan det vara ? Så olydig häst kan man väl inte ha om man tävlar tex på reg nivå. Lokal är tveksamt. Det finns väldigt duktiga ryttare på den nivån också men tyvärr väldigt många som inte vet någonting. Hästen mår bra av att vara ute hela dagarna, då bygger den automatiskt muskeler, även om det kanske inte syns. Så ett tips är att låta hästen gå i stora kuperade hagar, hela dagarna, kanske till och med natten nu på sommarn!

2010-07-18 @ 20:50:54
Postat av: Anonym

kanske inte just ett starkare bett, men kanske använda gramantygel eller något liknande ?

annars är det ju alltid bra att variera bett, både skarpa och snälla bett :) det gör ju att hästen blir mjukare i munnen, funkar i alla fall för alla de hästar jag har ridit.

men det är bättre att rida med ett skarpt bett i början iaf, men det är bara min åsikt.

2010-07-18 @ 21:17:55
Postat av: Nina

Ett skarpt bett kan inte göra en hel form, det beror på helheten. Förr var jag oxå inne i att bara rida på "snälla" tränsbett. Det fungerade egentligen inte så bra på min ponny. Ville han inte längre så hade jag ingen chans. Allt var liksom på hans villkor och jag vill inte dra i honom så det gick inte så bra. Då bytte jag, för att testa, till ett pelham. Jag rider alltid med dubbla tyglar för då kan man reglera hur mycket man vill använda nedre stången, så dåblir det inte så kraftfullt. Det fungerar super! Det kasnke är bara på min ponny, men nu är det inget tjafs och ingen dragkamp som det kunde bli emellanåt med tränsbett. Det fungerar bättre eftersom det inverkar på andra ställen, inte bara i munnen. En del tycker det är fel att rida med såkallade "skarpa" bett, men varför? Det är inget skarpare än handen, mycket bättre med ett pelham där jag kan hålla mjukt hela tiden än ett tränsbett där ponnyn ser en chans att undivka jobb. Hästar är olika och trivs med olika bett, fastän jag har ett pelham så trivs min ponny med det. Tränsar han lös i hagen och han kommer fram och öppnar munnen självmant, det måste ju säga en del? Stirra er inte blinda på skarpa och milda bett, det finns liksom inte, de bara inverkar på flera ställen, så länge man har en bra hand så kan det ju inte vara skarpt. Lyssa på hästen och testa er fram.

2010-07-19 @ 11:40:23
Postat av: josefine

Men nej!

Hästen ska gå med ett ärligt stöd på bettet!

Du ska kunna ha musklerna igentligen för en högre form/låg form även fast du är hoppryttare.



Skaffa en tränare ist som kan hjälpa dej, isf sätt på en graman men använd den bara om du verkligen behöver!

Inga starka bett,det kmr ändå inte hjälp dej med formens helhet.

2010-07-20 @ 08:31:24
URL: http://iamjosefine.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0