Svar på läsarfråga!

Hur ser ett vanligt ridpass ut för er, vad tycker ni är viktigast?

Innan varje ridapass har jag alltid lagt upp en plan för hur ridpasset ska se ut. Börjar alltid med att skritta fram 5-10 min, skrittarbetar tills jag känner att jag har fått igenom de jag vill. Brukar Börjar ridpasset med att lägga ner honom lite i formen, och i mitten av passet brukar jag ha honom i en lite högre form och sedan avslutar jag passet i en låg form.
Skrittarbetet brukar jag variera mellan kort skritt som gör att han lyflet mer på sina ben med vanlig skritt, och små och stor volter, börjar alltid med större och gör dom mindre efter tiden. Brukar göra likadant i traven och lägger in lite skänkelvikningar här och där. När han har kommit igång mera brukar jag börja med massa övergångar, Trav-skritt, Skritt-Trav osv. Efter de kör jag galopparbete, även volter där.

Alltså i brukar jag ha med mycket volter, skänkelvikningar, öppnor/slutor fram-bakdelsvändningar mm vilket gör att hästen blir mjuk och följsam. Mycket temopvävlingar! De jag vill få ut av ridpasset är att hästen är mjuk, och att den hästen ska vara framme för hjälperna och uppmärksam även eftergiven och sätter sig på bakbenen och är lätt i framdelen. Sen jag borjade rida mer planerat så har det hjälpt mig mycket i hoppningen!




Kommentarer
Postat av: Sofia

Bra det låter :)

2010-07-09 @ 23:29:01
URL: http://sofiaanderberg.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0