Andrea Olsson & Carraig Donn

Ska skriva lite om mig och dumle på komando av elisabeth.
Jag provred båda hästar och ponnyer och bestämmde mig för att välja häst efter omdöme och inte efter storleken.
provred allt från hästar på 178 som gått 150 till d-ponnyer som inte gått något alls.
En som var med när vi hoppade eliten tipsade mig om familjen Widmark (louise och linn widmark) som hade både stor hästar och ponny för provridning. Åkte dit och provade 3 storhästar och 1 ponny -  Dumle.
Gillade ena storhästen skarpt och även dumle.
Åkte sedan och provred en till d-ponny. Åkte efter det tillbaka till widmark och provade dumle igen, kunde nästan inte göra något på provridningen för han hade stått flera månader så travhoppade bara något skutt.
Tyvärr var det lite för mörkt för filmkameran så har ju ingen film från provridningen..
Valde sedan mellan ena storhästen, dumle och en annan 5-årig dponny.
Självklart så blev de Dumle.
Hämtade hem honom den 10 juni, samma dag som skolan slutade.
Han var helt kokko i början. Fick inte in honom genom grinden för han var liiivrädd för staketet (hade typ aldrig gått i hagen innan..) och kunde inte stå i gången och blablablaaaaa... Lite dum i huvvet va den lilla bäbisen.
Efter någon vecka så åkte vi på clearround bara för att se hur han funkade på tävlingsplatsen.
Han var så jäävla lugn, inte rädd för något. Helt underbar och han hör verkligen hemma på tävlingsbanan.
Hoppade då 70/80 tror jag.
Var nolla första och ett ner i andra, supersnäll va han.
Sen va de lugnt hela sommaren, tränade någon träning och red annars mest hemma för han va verkligen unghästig. Slog med huvudet och var bongstyrig.
Under sommaren hoppade vi runt 80 cm alla träningar och det var mest rutin.
Sedan har vi hela höstterminen hoppat 90-100 cm.
Flyttade till kungsbacka och han har skött sig super här, dressyren går frammåt as mycket men har inte gjort så mycket mer på hoppningen utan legat på samma höjder hela tiden, ingen idé att gå upp till 110 cm för ska ju endå inte hoppa det fören nästa år.
första riktiga tävligen var i ätrabygden för inte så länge sen då hoppade vi lc och lb. Gick över förväntan, han var super pigg i första klassen och tror jag fick 13 fel, två ner en halt och en volt +tidsfel. Bara skolrunda.
Andra rundan så var vi nolla, jääävligt bongstyrig och gjorde även en avsaktning till skritt men fick inga tidsfel på det. Sedan väntade vi en månad och åkte till billdal och hoppade lb och lb regionalt. det var ju gp-ponnyn sammtidigt och var massa blommor och publik men han brydde sig verkligen inget alls. super skönt.
Vi hade verklligen ingen rutin i de3ssa rundorna. fick 8 fel i första och 12 fel i andra. bara nedslag. det var väldigt ryckiga rundor men när vi fick flyt så gick det jättebra. Han är nämligen väldigt pigg och sammtidigt känslig, måste hålla han in till hindret annars går de så cp att han glömmer typ lyfta på benen, så det är väldigt svårt att regleraavstånd sammtidigt som man inte ska hålla i han för hårt. Men vi jobbar på det, altså på att få en jämn rytm och att jag ska våga lätta lite mer i hande3n utan att han ökar tempot.
Han  hade två veckors vila under höstlovet och veckan innan men nu är han i fullgång och nästa tävling är den 11 december. Då hoppar vi LB & LB+5 lokalt. Känns bra att prova en 105 innan det blir LA nästa år. Målet är ju att försöka kvala in till ungponny sm nästa år därför vill jag börja med LA så tidigt som möjligt för att få kvalet klart så man kan ta de lite lugnt med tävlingarna sen.
Han är så himla snäll och enkel denna ponny, det enda som är har varit att vi har haft lite svårt att bygga ryggmuskler men har för inte alls länge sedan haft en sadelutprovare här som fixat en ny sadel till han och så har jag köpt pessoasele.
Så såsmåning om kommer ryggmusklerna oxå.
Hade även en vetrinär här för drygt en månad sedan som kollade igenom hela han för att jag vill vara säker på att allt är som det ska och att jag bara kan träna på, tycker det är bra att göra sånna koller emellanåt.
Och det var inga problem med han! Han var fullt frisk och väldigt fin i benen och inga känningar i ryggen. Hon tyckte bara att jag skulle jobba honom i mkt låg form (har ju annars haft donom i lite högre form när jag ridit dressyr.) och jobba på rygg och bakmusklerna.
So far so good!
¨
Första dagen hemma
Första tävlingen, haha han är skitful i knoppar verkligen! Ser ut som en liten kossa, en väääldigt söt kossa <3

Jag har så mycket förflutet men bara en framtid.
Och det är du

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0