Dagens ridpass

Började bra, han va lugn och låg. Precis som jag vill ha honom. Men sedan så blev han typ lojj ist så jag tog ett dressyrspö. Då blev han känslig men spännd.
Gjorde iaf denna övningen i galopp idag. Svårt att förklara men skall försöka!
Blå = skritt
Rosa = vänster galopp
Röd = höger galopp
Man börjar med att skritta, sedan fattar man förvänd galopp när man kommer till öppna delen. Då ställer man utåt och flyttar sidvärs utåt.
När man kommer till mitten av den öppna delen så gör man ett galoppombyte till höger galopp. Ställer då innåt och flyttar hästen innåt på volten. Ett avbrott på mitten i slutna delen och så går det runt! Såklart så vänder man ju sedan på det och gör det i andra varvet sedan.

Utvärdering:
Dumle gjorde denna övning hyfsat bra. Specielt i vänster varv. Det var lite jobbigt psykiskt för honom när det kom ett byte mitt i allt, han slog med huvudet och visste inte vad han skulle ta vägen. Det blev lite mycket för ungponnyskallen och i början fick jag göra halt och fatta från halt på den öppna delen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0