Min sits, nack – och fördelar.

Överliv
Jag är oftast rak i ryggen, sen slänger jag mig inte framåt i sprången, hade jätte problem med det för ett tag sen att jag var för fort fram och slängde mig tillbaka vilket ledde till att det blev orytmiskt.
Kan ibland bli lite framåt lutad utan att jag ska bli det, men det blir bara så i hoppsadeln.

Blick
Jag kollar oftast dit jag ska.
Men om jag kommer fel på hinder så blir det automatiskt att jag tittar ner, måste ändras.
Kan även slarva på hoppbanorna att kolla på nästa hinder.

Händer/armar
I dressyren sitter jag bra, har bra händer (kan bli lite höga eller lite låga ibland) men dem är ”rättvända” och mina armbågar är in till kroppen, men sen i hoppningen eller det räcker att jag sitter i hoppsadeln så lägger jag händerna ner och ”kör motor cyckel” och även armbågarna har en förmåga att åka ut.
Och när jag rider starka/heta hästar så lägger jag händerna ner när jag ska bromsa, Inte bra!!

Skänklar
Mina skänklar ligger stilla och gungar inte så mycket framåt och tillbaka utan är där dem ska, men sen kan jag ibland gå stol-sits även det är när jag bromsar på starka hästar. Men sen kan det skilja från häst till häst om skänkeln ligger lite längre bak eller längre fram, men på Ragge tycker jag personligen att skänkeln ligger bra och sen har jag alltid ner trampad häl om inte hästen är totalt skänkel döv och jag måste ”kicka till”.

Generellt kan man säga att jag sitter bättre i dressyr sadeln, mer korrekt.
Men jag tränar så gott jag kan för att sitta så likt som möjligt i båda sadlarna.


Kommentarer
Postat av: Felizia

Mina armbågar åker också ut men ett tips är att sätta små tvättsvampar under överarmen och mot kroppen som man kan ha när man har typ markarbete. Funkar skitbra på mig iaf!

2011-04-22 @ 23:00:28
URL: http://allineedisyou.webbogg.se
Postat av: lisah;)

tycker det är bra att du kan säga vad som är bra och dåligt med din stis och liksom erkänna det, det är det många som jag känner som inte kan ;)

mke bra blogg :D

2011-04-23 @ 13:05:48
URL: http://weestriiin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0