Svar


Disa om Trimmning på G!:
Andréa - Du verkar ju kunna det här med bett så jag har en liten fråga :)
Min ponny blir sjuukt stark när vi rider ut, hon drar typ ner huvudet.. Så jag tänkte skaffa ett lite skarpare bett till henne, nu rider jag bara med tredelat. Har funderat på pessoa eller pelham, men vad tycker du? :)
Svar:
Att prova andra bett är aldrig fel så länge man inte fastnar på något och bara rider på det.
Att ha ett skarpare bett när man rider ut är en smart ide :)
Har lite andra varianter på starkare bett längre ner oxå

Emelie om Trimmning på G!:
Jag har en fråga till dig Andrea som skulle vara snällt om du tog upp i bloggen, jag har en häst som jag rider på två delat, men han är väldigt stark på de när jag hoppar och rider ut, finns de något bett som skulle passa bättre? han är inte jätte jätte stark men ibland får jag inte stopp.
Tacksam för svar! :)
ps: älskar bloggen !

Svar:
Ditt problem är inte ovanligt, oftast räcker det att man har ett bett och varierar med - dvs just bara har när man rider ut eller hoppar.
Jag ska försöka ge lite tips på bett man kan prova :)


Kimblewick
Ett av de starkare betten.
Vanligast att man har tungfrihet men jag tycker det är bättre med rak stång då det inte trycker på tungans känsliga mjukdelar.
Kan användas med tygeln i översta "hålet" eller deltatygel.
'


Pelham
Ett vanligt bett och ha på starka/heta hästar.
Inverkar på hästen genom att trycka ex under/över nosen och obehtydligt lite bakom öronen.
Används med delta tygel.
Finns i tvådelat, tredelat och rakt med/utan gummi.
Jag rekomenderar rakt eftersom det i tvådelat blir ett väldigt tungt bett som lätt böjer sig.


Pessoabett
Yttligare ett vanligt bett som används mäst på starka hästar.
Finns raka, tvådelade, 3 delade, med gummi och nova. Finns även med 2 eller tre små ringar.
Finns mycket åsikter om detta men jag tycker att du skall skaffa dig en själv och inte läsa runt massa på detta bettet om internet..


Pluttbett
Ett vanligt bett bland tävlingshästar.
Får hästen att tugga på det och inte bita sig fast.
Hjälper på en del heta/starka hästarna.
Finns i tvådelat och tredelat.


Om du inte redan har så skulle jag rekomendera dig att prova pullarnosgrimma oxå :)



Bäst vore såklart om du kunde låna dessa bett och prova innan du själv kanske köper ett för att det finns aldrig en garanti att bettet skall funka på just ditt bett bara för att det gör det på många andra!
Lycka till.


Kommentarer
Postat av: nina

Jag tycker att pelham ska användas med dubbla tyglar, tyvärr är inte ridsportsförbundet med på den idén (gäller endast ponny). Men dem har jag andå aldrig gillat =P Vill bara krama ut så mycket pengar ur oss ryttare och inte uppdaterar de sina kunskaper heller.... Sorry, är lite anti idag bara tror jag ;P hehe



Nä, men med dubbla tyglar så kan man själv bestäma hur stark bettet blir, blir hästen lite stark så kan man välja att ta till stången annars rider med med "övre ringen". Med delta skulle pelham bli på tok för starkt på min ponny och enligt mig ge dubbla signaler, men det är indivuduellt ;)

2011-01-14 @ 16:23:18
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Anonym

att du ens rekommenderar pessoa till någon - när bettet är SJUKT HELVETES FEL att använda på någon levande varelse. sjukt lågt av dig.

2011-01-14 @ 17:17:52
Postat av: L

jag använder pessoa till min häst.

inget fel med det. använder dock det bara när jag rider ut, annars kör jag med ett vanligt tredelat.



om du anonyma jävel inte gillar pessoabettet, så gör nt det. jag blir så less på att alla kriterar om pessoabettet, men om ens egna ponny eller häst trivs med det, så tkr jag inte att det är något fel med det. :)

2011-01-15 @ 12:16:42
Postat av: nelly

hej andrea !



Jag har ett litet problem angående bett på min ponny , han är 16 år och när jag rider han i skogen sätter han bara av i full galopp när vi ska rida samlat . i dressyr och hoppning går det jätte bra och har inga problem

han är som sagt väldigt stark och biter tag i bettet , och jag har provat med både pessoa bett , martingal och pullarträns och ingenting hjälper

snälla vill du lägga ut ett inlägg om tips på bett till oss ? :)

2011-01-16 @ 20:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0