vad tycker ni?

Är det rätt att släppa hästarna i ridhuset?
Är det värt att låta hästarna bralla runt för att få ut överskottsenergi med risk för sträckningar osv.?
Hur påverkar detta underlaget och hur blir det när man rider på det dagen efter?
Själv så tycker jag att man inte ska släppa hästarna i ridhuset. Har gjort det en gång i mitt liv när det va storm så hästarna inte kunde gå ute i hagen.
Tycker inte att det finns någon bra anledning till att släppa den, mycket hellre longera! Longering sliter också mycket men man har mer kontroll än om man släpper den.
Och underlaget blir väldigt ojämt och när man nästa dag rider utan att det har blivit harvat så blir det stor skaderisk.

Här är en väldigt liten del av konversationen, ni kan ju gissa hur den fortsatte?
Så här blir det med mycket olika åsikter från olika hästmänniskor..

SÅ, vad tycker ni om att släppa hästarna i ridhuset?



Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tycker att det är helt okej! :)

Så länge man är ensam liksom :)

2011-01-26 @ 07:48:36
URL: http://sofiaaxh.blogg.se/
Postat av: anni

Jag är helt emot att släppa hästarna i ridhuset, springa fritt får de faktiskt göra i hagen!

En fråga till denne som nu "måste" släppa sin häst, varför har hästen vilat i 3 dar om den nu blir helt galen och okontrollerbar??? Ursäkta mig men jag blir riktigt irriterad för jag får uppfattningen av att man inte klarar av sin häst om man inte kan varken rida longera eller tömköra bara för att hästen vilat någon dag... skitprat!

och ta att hästen är en framavlad hopphäst som anledning till att den inte går att rida!? Är inte RIDBARHET en av de främsta faktorerna man avlar på, eller har jag fått detta om bakfoten?

jag har en framavlad dressyrhäst med allt för mycket spöken i hjärnan (min hopptränare klagar på hennes spökskalle) och hon vilade i 4 dar, jag red henne sedan, inte det bästa resultatet men hon gick att styra och byta gångarter på iallafall.

Om de inte går att longera är det förmodligen för att de inte tar bettet utan försöker komma undan det med att springa, bocka eller gå "bakom hand" etc o då är det ju ett helt annat problem man måste lösa.

2011-01-26 @ 18:12:50
Postat av: johanna

Jag ser ingen anledning att släppa dom för energins skull, de kan ju springa av sig i hagen. Tycker inte man kan skylla på att hästen har vart inne i 3-4 dagar för det tycker jag är sjukt, en häst behöver vara ute o få röra sig fritt, finns ingen ursäkt så länge det inte är full storm. Spelar ingen roll om man har en jättefin o dyr hopphäst. Skaderisken ökar när dom får stå inne för de lär ju bralla sönder o bli sjukt glada när de väl får komma ut o då sträcker/vrickar de sig väldigt mycket lättare, kotor o senor tar stryk. Så anser jag att det är ^^

2011-01-26 @ 21:08:30
Postat av: Vendela

jag tycker det är bra om man har en väldigt pigg häst med mycket överskottsenei att släppa i ridhuset. min bockar när hon har mkt energi så släpper henne lite då och då ;) tycker att det är lite löjligt att de inte ska få spring av sig när det är ett inhängnat område med bättre underlag än i hagen ;) men det är ju bara vad jag tkr :)

2011-01-27 @ 11:09:14
URL: http://medryttarvendela.blogg.se/
Postat av: EMMA

helt ärligt, är dom idioter?

rid din häst, annars kan zman ju överväga att ge hästen lite mindre mat så att de inte får så mkt energi. Att skylla på att hästen är okontrolerbar och vild funkar inte. Då bättre koll på sin häst kanske?

Och ja, om man har en kontrolerbar häst kan man visst släppa dom i ridhuset. Släpper min häst ofta i ridhuset, speciellt nu på vintern då han tycker om att rulla sig. Kliaar ju lite i pålsen på dom men täcke på hela tiden.. :D fast han har ju inte så mkt energi så han drar järnet :)

2011-01-27 @ 14:35:16
Postat av: M

Kan man inte rida sin häst för att den har stått några dagar kanske man borde tänka på ett byte av häst? Min häst är extremt het och busig om han får stå 2-3 dagar, men jag sitter upp och rider ändå. Jag släpper inte honom och skulle inte göra det.

2011-01-27 @ 15:18:52
URL: http://omduintevisste.blogg.se/
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

det är nog lite upp till vad man har för häst :) min ena häst är helt galen, behöver bralla av sig, annars sträcker han sig i ridningen istället då han nästan gör större bockningar där. haha! och gå ut och leda är helt utslutet, springer över en eller är helt galen! och den andra bockar aldrig, så hon kan jag också släppa :) dock inte jag brukar göra. men skulle vara roligt att göra någon gång.

2011-01-27 @ 18:28:07
URL: http://forzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0