Sommar

Nu när sommaren börjar smyga sig på är det viktigt att skydda hästarna mot alla dessa äckliga insekter.
Vissa hästar får mer och allvarligare bett än andra, de e som med människor. Men vi måste ju göra allt för att minska detta. Det finns delade åsikter med att klä på hästarna saker nu på betet. Vissa anser att man ska låta de bara vara hästar. Jag tycker inte så, jag hade nog egentligen inte ens velat att min häst gick på bete. Hade kunnat få gå i vanlig hage och gå in på natten precis som vanligt. Fast med vila då såklart. Jag tycker att det är mer semester för en häst, att slippa bryta rutiner och göra magen orolig med ett byte. Sedan är jag lite av ett kontroll freak och ser gärna att min häst kommer in på natten och blir nattad.. Man har inte heller någon bra koll på hur mycket hästen dricker på ett bete.
.
Nej, jag tycker att det finns för mycket negativt med ett bete. Hur som helst nu går alla andra hästar i stallet på bete och då får ju faktiskt Dumle oxå göra det. Han är ju trots allt ganska ung och behöver träffa lite andra hästar nu när han gått ensam i hagen i ett helt läsår.
.
Sommarens måsten!
boots är något jag gärna ser att hästen går med året runt i hagen. Inte för att någon av mina hästar har haft problem med många tappskor utan för att det är så lätt att de trampar sig när de går fritt, speciellt dumle som knappt vet hur många ben han har!

bild lånad från filippas
Flughuva är trots allt det mest obligatoriska på ett bete. Hästens ögon är känsliga för flugor osv. och man kan ju inte spreja runt ögonen (okej, funkar med hästsalva)
Dumle har en med öron oxå då jag tycker att de har bäst passform.
.
Måste berätta en sak som hände Filip när han hade flughuva! En ögonfrans lyckades fastna i en av de små hålen och drogs då alltså av.. Sedan fick han infektion i det såret och fick behandlas med ögon salva. Så kan det gå!
Switch off pour on har jag använt på alla mina hästar utan att de fått några utlslag (peppa peppa dumle prövar nu..)
Det skyddar mot knott och fästingar och applceras från öra-svansrot fast man hoppar över sadelläget.
Lika självklart som flughuva är att spreja några dagar i veckan med flugspray. Denna använder jag nu och har faktiskt aldrig prövat den innan , någon som vet om den funkar bra?
Hästsalva kan man smörja in där hästen blir som mest biten.
Flugtäcke, inte så vanligt men jag tycker att de borde vara vanligare! Det är nämligen så att flugorna kan inte landa på det som är randigt/rutigt. Och ett flugtäcke är som tajta nät. De finns lite tjockare och lite tunnare.
Jag ser gärna att Dumle går med ett tunt i sommar!
Listan kan göras lång med saker som man borde göra när hästen går på bete.
Saker på betet som skall kollas upp/fixas
Vad hästen ska äta som krafft, eller om den ska stödfodras?
Hur hovarna blir på betet
Hur mycket den sover
.
*drömmer mig bort*
"när jag bor på min 20 miljoners gård så ska mina hästar iaf inte gå på något bete utan ska gå i sina vanliga hagar och den dagliga motionen ska vara 1 timme i skritten"

.

Kommentarer
Postat av: Elvira

Den flugsprayen är superbra, själv har jag den alltid på min ponny.

2011-06-08 @ 07:58:09
Postat av: Henrietta

Vad hemskt tycker jag!



Har du varit med om första gången man släpper hästen på bete och sett glädjeskutten de tar? Personligen tycker jag att det är jätteviktigt med bete då det är först då hästen verkligen får vara häst! Äta när den vill, sova när den vill, vara social mot de andra hästarna. Dessutom är det väldigt nyttigt för hästen att få gå ute dygnet runt då hästar mår mycket bättre över att få röra sig konstant än att hålla sig inom några kvadratmeters område (det finns forskning på det här).



Enligt mig är det lite synd när människors behov av kontroll och bekvämlighet går utöver hästens välmående. Okej att toppryttare med svindyra hästar håller de under väldigt kontrollerade former ( lite tid i hagen+ mycket skydd och skrittmaskin). Men när amatörer börjar apa efter med sin hästhållning blir det ganska fånigt. En häst som går ute ofta brallar inte benen av sig eftersom den får motionera lite hela tiden, en häst som står inne mycket riskerar att skadar sig så fort den kommer ut eftersom den har så mycket energi kvar.







2011-06-08 @ 08:44:11
Postat av: Elin

Skulle aldrig sätta på min häst flughuva. Dem är så farliga, min kusin hade det på sin häst. Sen stod han troligtvis en dag och kliade sitt huvud mot ett träd eller liknande och då fastnar nätet i ena ögat på hästen. Det upptäckte dem på kvällen och det det vart en sådan stor infektion att dem fick ta bort hästen. Om det hade vart på vintern hade man nog kunnat rädda hästen men nu på sommaren så är det så varmt och bakterierna fortplantar och sprider sig mycket lättare. Så därför skulle jag ALDRIG sätta på min häst en fluhuva!

2011-06-08 @ 09:33:06
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: jennifer

jag förstår ditt sätt att tänka, själv tänker jag oxå så, men kontrollerar mig själv. vem som helst förstår ju att det du skrivit inte är helt logiskt? tycker även dessa toppryttare borde inse att hästarna bör få gå ute i stora gröna hagar.

Jag har mina inne om nätterna, eftersom han tävlas hela sommaren, istället ger jag dem vila på vintern. De går ute hela dagarna från 5 på morgon till 11-halv 12 på kvällarna. Helt ok tycker jag.



Flughuva diskutionen är väl lite från och till, kan vara farligt. själv använder jag bara såna där "fransar" man fäster på grimma på en av mina, som lätt bli irriterad. tiden då de är som värst med kryp ute och varmast på dagarna brukar jag plocka in om de visar att de tycker de är jobbigt ute (dvs tokspringer osv). tänk efter en gång till, men jag förstår hur du menar trots allt.

2011-06-08 @ 13:08:23
Postat av: Anonym

stackars dumle med en ägare som tänker på detta viset. boots, luva, täcke, alla medel man kan tänka sig, skrattretande. det är en häst vi snackar om, hatar personer som resonerar som du.

2011-06-08 @ 15:06:35
Postat av: G

Förstår tanken att det kanske hade varit smidigare och lättare att inte ha hästen på bete, men det är ju faktiskt den enda chansen på året den får att vara häst nästan på riktigt. Jag säger nästan eftersom den inte ens då lever helt naturligt. Det måste ju bara vara bra för dem, och jag märker tydligt på de hästar jag känner att de tycker det är superhärligt att vara på bete. De är ju djur, och även om många tycker om att bli ridna och trivs jättebra i stallet behöver de vara i sin naturliga miljö också, och trivs oftast som bäst där. Jag tror inte det finns en enda häst som skulle välja hoppbanan och skritt maskinen framför gräshagen... Och om hästen är lycklig och mår bra, då borde den ju prestera bättre..? :)

Detta var bara lite svar på tal, inte alls menat som hård kritik eller så. Jag respekterar din åsikt ;) (och jag har ingen egen blogg, därför kommenterar jag "anonymt")

2011-06-08 @ 17:20:11
Postat av: amanda

Jag har dendära flugsprayen , den funkar riktigt bra! :D

2011-06-08 @ 18:19:19
URL: http://amandaliljevall.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag håller med dig, jag har svårt att tro att hästen mår dåligt av att ha boots och täcken på sig, det är nog snarare skönt att slippa fula skador och sår, särskilt på sommaren! sen det där med att ha hästen ute på natten har jag inget emot, men jag tycker det är galet att folk sitter och tränar sina hästar hela hösten/vintern/våren, har dem på strikta foderstater, och sen tror att man kan släppa hästen på flera hektar med fri tillgång på grönt gräs och tro att den bara kan gå där. man får tänka på att hästar är vanedjur, både psykiskt och fysiskt.

2011-06-09 @ 14:15:59
Postat av: Nina

Jag förstår hur du tänker, på ett sätt kan jag oxå tänka så, att de inte ska gå på bete så mycket men det är för att de blir så feta. Det visar ju sig ganska tydligt att dagens hästar inte klarar av att bli feta som vildhästar och drabbas av alla möjliga sjukdomar.



De ska gå på bete ändå men jag har köpt munkorg som de ska ha några timmar per dag för att minska lite och sedan så rids de på som vanligt för det är under sommaren med all mat de behöver extra motion och vila får de göra på vintern istället ;)



Sedan så är det nog överskattat med att hästar är så noga med rutiner, de gör ju inte samma sak varenda eviga dag. Skulle de varit vilda hade de strövat långa sträckor och få i sig andra växter osv. Man kan inte tänka så, du utsätter ju Dumle för förändringar när du åker på träning, tävling, skolan m.m. Tänk sedan när du säljer honom, då blir det ju också en stor förändring ;)



Hehe, ganska grov förklaring men du fattar nog min poäng ;)

2011-06-09 @ 20:21:31
URL: http://brahastfakta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0