Kommentarer ang olika raser - TIDSINSTÄLLT

Innan ni läser detta så ska ni veta att jag inte menar något illa mot någon ras. Även om jag tycker mkt dåligt om vissa så skriver jag inte ut det. För att jag vet att det finns undantag. Alla hästar är individer och självklart kan det finnas undantag i det jag skriver.
Det finns travare som hoppar, fullblod som är lugna, smala fjordingar m.m
Men jag går efter den "typiska" hästen för denna rasen.

Fullblod
Fått intrycket av att det är mycket känsliga och lätt blir skadade pga deras kroppsbyggnad. Jag hade nog inte själv köpt ett fullblod, möjligtvis en korsning. Men som sagt för "mycket blod" för mig.
Frieser
Tuffa att kolla på någon gång. Men verkar tråkiga att äga, som alla utställningshästar.
Verkar annars vara en väldigt trevlig häst.

Travare
Byggda och avlade för trav. Skulle aldrig köpa mig en travare då den inte har något av det som jag söker.

Lipizzaner/Andalusier/Lusitano
Självklart ska jag inte blanda ihop raserna eller så men tycker att de kan gå under någolunda samma hästtyp..
Tuffa hästar att kolla på någon gång. Men passar inte riktigt in i sverige eftersom deras "egna" tävlingsgrenar inte är stora i vårt hästsverige.

Fjording
Finns många tuffa fjortkorsningar. Känns som en väldigt basic häst, allround. Inte sportig i modellen men finnns fina undantag.

Tinker
En häst jag aldrig stött på direkt. Har  lite svårt för det med mycket man, mycket hovskägg och vildvuxen svans.

Nordsvensk/Ardenner
Haha jadu.. Lämpar sig i skogen? :)
Shettlandsponny
Är galet söta när dom är väl omskötta. Dvs inte helt vildvuxna :)

Connemara
Fint extriör och en bra tävlingsponny. Många av sveriges finaste ponnyer är connemaror.
Både Filip o Dumle är 100% connemaror.
Bästa ponnyrasen enligt mig.

Islandshäst
Förstår mig inte alls på den hästvärlden, finns några som rider/tränar i vårat ridhus och när de pratar med varandra känns de som om dom pratar japanska..
Lite otroligt hur de kan hålla såpass bra och endå bli utbildade med att springa spännda hela tiden! (de är de ifs inte, men ser ut så)

New forest
Något kraftigare än connemaror. Känns som en typisk allround ponny. Sedan finns de ju superfina sportiga hoppponnyer.

Svensk Ridponny
Gillar dessa ponnyer. Ofta importer eller korsningar som går under svensk ridponny, men de är oftast byggda och lämpade som sportponnyer.

Kommentarer
Postat av: Sarah

haha, jag är islandsryttare ^^

2011-03-20 @ 18:55:05
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är så roligt med folk som inte har haft eller känt ett fullblod för alla har så negativa åsikter om dom ;) Innan hade jag också det men nu har jag ett engelskt fullblod och han är inte alls så och inga andra fullblod heller som jag har träffat. Och nu efter att jag har haft fullblod så kommer jag ALDRIG att vilja ha ett halvblod eller något sånt och om jag börjar klaga på dom här så kommer alla bra bli arga på mig. Men fullblod är så känsliga och lärt lärda och snälla <3 Men det här är inegt mot dig andrea.

2011-03-21 @ 17:08:46
Postat av: coach outlet

Thank you for sharing your stuff on blog. It is doubtless that we have similar interests. Something are very helpful to me.

2011-03-23 @ 08:41:21
URL: http://www.coach7store.com/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0