Utrustning - hästen

Tänkte från topp till tå på hästen göra en liten beskrivning om vad jag tycker är snyggt och stilrent till hästen. Jag ska försöka göra i varierade prisklasser.
Jag måste nog medge att jag total älskar all utrustning! Det är nog något av det roligaste - matcha och välja. ME LIKE!
Och självklart gäller detta tävlingsgrejer för det mästa, hemma spelar det ju ingen större roll.
Så jag börjar med tränset!

FR vänster
Glen Gordon ca 1600 :-
John Whitaker ca 1200 :-
Dyon ca 2800 :-
Hööks 360 :-
Nackstycke: Gjärna paddat, det är alltid snyggast och såklart bekvämast för hästen.
Käkrem: Inte för lång! Ser ofta ryttare med käkrem som bara hänger och dinglar.
Pannband: Ett swarovskipannband är alltid stilrent, fast finns många andra snygga oxå! Om man ska ha swarovski är det snyggast på ett träns med mässingspännen med guldigt och på ett med silver med silvrigt! Köp ej fejk swarovskipannband, det är inte värt pengarna. Lägg till 200-300 kr och köp ett äkta begagnat hellre istället eller ha orginalpannbandet, många originalpannband är väldigt snygga! Man ser verkligen vad som är fejk och inte.
Sidostycken +bett: Snyggast är med sidostycken som är vända innåt.. Och spänn lagom hårt! 1-2 små "rynkor" skall det vara. Sedan får absolut inte bettet vara för långt!
Nosgrimma: Spänn lagom hårt här oxå! Och stoppa in alla remmar så inget hänger och dinglar, det ser super slarvigt ut.
Tyglar: Ha matchande till tränset! Bäst är såklart med tyglar av samma märke, men annars ska de iaf vara i samma färg som tränset. Snyggast är även här spännen som är vända innåt.
Övrigt: Anpassa tränset efter hästen. Ett snyggt träns som inte passar är då inte längre snyggt.

Fr vänster
Börjes 280 :-
Dyon 1300 :-
Spännen: Samma färg som tränset!
Under magen: Spänn inte för hårt eller för löst. Många rider med den hängandes, vet om dödsolyckor där hästen som fastnat med hoven i martingalen. Men samtidigt inte för hårt, hästen ska kunna röra sig och hoppa fritt.
Övrigt: Köp inte fejtk ex denna jacson förbygeln finns det många fejk på. Välj hellre en helt annan martingal/förbygel. Personligen tycker jag även att förbygel är snyggare än både martingal & brösta. Men där hänger det ju mest på vad hästen behöver. Om den ens behöver martingal dvs.

Sadel & Sadelgjort tänker jag inte ta upp. Finns inte så mycket att säga mer än att färgen skall passa ihop med den övriga utrustningen.

FR vänster
Kingsland: 200-300 :-
Eskadron: 300:-

Storlek: Dom ska sitta! Dom får inte vara förstora, ser slarvigt ut när dom hänger runt. En bra ide är att köpa boots med en "plupp" i, detta gör att dom sitter bättre på plats.
Själv så rider jag inte ofta med boots för jag tycker att det ser så sjukt klumpigt ut + att jag själv aldrig har haft någon anledning till att ha de. Nu har jag köpt ett par kingslandboots som sitter bra på plats som jag dock använder när jag rider på gräs, ut eller rider med broddar.
Färg: Svarta, vita eller bruna är okej. Men någon annan färg?! NEJ, ser ju ut som en gymkana häst isf och de som jag skriver om är hopputrustning.


FR vänster
Veredus 1500 :-
Pessoa 2000:-
PRO catago 600 :- (fram + bak)

Storlek: Köp inte för stora!! SÅ HEMSKT att se folk som rider runt med förstora benskydd. Det bästa är om det även är någon flexi variant.
Övrigt: Köp en färg som passar lädret.
Svart: Vit eller Svart
Brunt: Brunt
Röda och blåa benskydd kan vara snyggt beroende på modellen. Personligen tycker jag att det bara är JW skydden som är snygga i färger. Diss till ex rosa och gröna benskydd.



Kingsland 800 :-
RG Italy 1000 :-
Dyon 500 :-
Anna Scarpati 800 :-
Storlek: Förstort är ofc inte snyggt men det är inte heller snyggt med en förliten. Tex. anna scarpati och kingsland har vad jag märkt bara ponny & full på sina. Då väljer jag full. Tänk på hur stor sadeln är och för min del så tror jag faktiskt att den är hela 17,5 tum. Alltså väldigt stor.
Färg: Har du färg på benskydden är det snyggast om något på schabraket passar de. Tänk på vad hästen har för någon färg. Har du en mörk/svart häst är det inte snyggt med svart, schabraket ser då ofta slitet och smutsigt ut. En brunskäck är inte heller snygg i röd/orange.
Stil: Jag är inte så förtjust i för mycket loggor och skit. HL loggar är ok (snygg (a ) för den är bara på en sida. Men ex scapa blir lite mycket. Sömmarna och kanterna i schabraket får däremot gärna vara i någon snygg form. ÄLSKAR AnSc och RG schabrakens sömmar. MUMS PÅ DOM!
Övrigt: Har du luva skall denna ofc matcha schabraket.

Övrigt hästen i helhet: Knoppar är alltid snyggt samt en välborstad svans.
Och nej, även om jag skrev allt detta så följer jag såklart inte allt. Men detta är snyggast om man kan hålla sig till det så mycket som möjligt. Kan ex erkänna att jag hoppade med brun magplatta, träns (börjes) som inte hade något som jag vill ett träns skall ha (+ett 50 kr pannband till).  & även tävlat med brunt mässing träns och ett silvrigt swarovskipannband.
Så det kan gå!
Men kom ihåg! Man tar vad man har och gör det bästa av det.
Väl anpassad utrustning till hästen är snyggare än dyr utrustning.



Kommentarer
Postat av: ella

kan du inte skriva din utröstning också ? :P

2011-03-06 @ 07:39:45
Postat av: LolloLollo

Va mycket snygg utrustning!! Inspiration!

2011-03-06 @ 12:08:46
URL: http://www.nattstad.se/louisebrantsberg
Postat av: Jennifer :)

Brunskäckar passar ju as bra i rött :S Haha

2011-03-06 @ 12:22:44
URL: http://ponyryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0