Dagens ridpass Ragge

Red honom i PDn idag, var jätte längesedan han gick på ridbanan i två dagar i rad så imorgon blir det uteritt med Emma & Astan!

Hade lite samma upplägg som igår men gjorde om skritt övningen lite //se bilden nedan//, Han gjorde det bra idag med men var inte lika rund i formen.
Galoppfattningarna satt som en smäck, nästan lite för bra, han blir lite taggad utav att göra fattningarna så räcker med att jag sätter mig ner efter att ha ridit lätt så har ju han redan hunnit fattat galopp, visst det är inte bra men hellre det än att han låser sig och små springer in i galopp.
Tränade på att få mjuka övergångar från galopp till trav, trav till skritt, och man får ju ibland anpassa sig lite efter hästen och eftersom Ragge är såpass känslig så räcker det för mig att jag bara kommer ner djupt i sadeln och bara tänker trav så blir det min sk. "bom-effekt", alltså att han med att ryck kommer ner i trav vilket blir orythmiskt. Kom på att jag ska stå i 3-2 punktsits och bara ta pytte i tyglarna för jag vill att han ska lära sig att han ska kunna anpassa sig oavsett min sits, det funkade faktiskt riktigt bra så jag får köra på det lite ett tag fram över.

Skritt övningen.
Gjorde som en mini serpentinbåge för att få honom genom ställd och sedan flyttade jag honom undan för skänkeln. Som ni ser är det än jätte svag likadan bana på bilden och det är för andra varvet!


Bilder och film kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0