Film - Ragge igår


Ni ser ju själva vad felen är men ni kan ändå få tipsa mig lite om följande; Få honom rundare i formen, få bättre ökningar och att jag sitter mer "med honom".
(speciellt ökningarna vill jag ha hjälp med formen vet jag att bara jag rider ihop honom mer så blir han i bra form)

Nu har jag planerat att om ca 3 veckor ska vi starta våran första dressyrtävling,det blir förmodligen en reg. L:B 0 i ullricehamn.
Men detta beror på om mamma och pappa ska bort så jag får väll tjata gärnet för att dem ska stanna hemma.

Kommentarer
Postat av: Stinaaa

super fina :D

2011-05-02 @ 17:55:46
URL: http://stinalarsson.devote.se
Postat av: Anonym

håll ihop och höj händerna mer :) och när han tappar formen ska han framåt glöm inte utbildingsskalan men ser himla trevligt och följsamt ut kanske dags att satsa på dressyr istället? testa läng lädren ett hål så kan du komma ner ordentligt med benen i ökningarna lycka till på tävlingen

2011-05-02 @ 17:59:53
Postat av: Julia

måste verkligen säga detta att du har gjort ett sånt otroligt jobb med honom! har följt dig och ragge ett bra tag nu och jag blir helt mållös när jag ser er två nu! du är verkligen en förebild till mig som höll modet och hoppet uppe under perioden där ragge var skadad. helt otroligt! jag är helt 100 på att ni två kommer gå långt! ni är fantastiskt fina tillsammans.

2011-05-02 @ 20:53:11
Postat av: Emeline Lind

En fråga bara, fick du tävla dressyr med lindor och boots?

Det där med att "sitta mer på honom" är det många har problem med :) Man vill att det ska se fint och prydligt ut och bara sätter sig "uppepå" hästen. Men du rider inte med sitsen då. Man får åka lite upp och ner, du följer hästen mer då och rider med hästen istället för att sitta uppepå :)

Det är svårt att förklara men att man sitter lite mer tillbaka och rider med sits/mage.

Ökningarna är oftast något hästen är bra på eller inte. Jag brukar öva och rida ökad runt i ridhuset, även på kortsidorna. Även mycket när jag tömkör då han arbetar själv och han lär sig takten själv.



Hoppas det var till någon hjälp :)

2011-05-02 @ 21:02:18
URL: http://ponnyprinsessans.blogg.se/
Postat av: Jenny

Sååå super fina, vilkem förändring på steget på honom Lisa. Han har ju en helt annan rörelse i bak. Underbart att se, du rider superfint.<3

2011-05-02 @ 21:08:28
Postat av: Annie

Prova att släppa fram honom mer i ökningarna, ni är ju inte riktigt på sån nivå än att det krävs att han verkligen håller formen i ökningarna. Låt honom gå mer framåt, inte uppåt dock, och håll honom inte så kort.

Formen i en ökning är ändå inte densamma som den är vanligt, utan längre i hela kroppen :)

2011-05-02 @ 22:46:50
Postat av: Fatma Chahrour

Åh, blir så himla imponderad! Först den där skadan, och nu är ni här på dressyrbanan och ska snart starta första dressyrtävlingen, ni är så grymma Lisa! Fortsätt så, ni är så himla galet duktiga! :D

2011-05-03 @ 13:16:00
URL: http://teamhopp.blogg.se/
Postat av: Fanny

Försök få honom kvickare för hjälperna, speciellt när du gör övergångarna, det är det de flesta domare vill se. Desto nogrannare du är vid hörnpassering, vägar mm desto bättre. Om man inte har en häst med något speciellt steg tjänar man in de poängen på nogrannhet istället.

Jag skulle också gärna vilja se att han gick mer framåt i ett friskare tempo eftersom hans steg är ganska korta. Men jag såg nu i slutet av filmen att han fått upp steglängden och farten är bättre. Försök hålla det så i början också! :)

Annars ser det helt okej ut för att vara nyblivet dressyrekipage :P Innan du tävlar är det också bra att få tips från en riktigt tränare som ser ens problem direkt!

2011-05-03 @ 21:52:36
URL: http://gax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0