Dagens +gårdagen

Förlåt för att jag inte uppdaterade något igår men jag hann verkligen inte.
Först så red jag värsta trimpasset på dumle med bommar på ca 1,5 h.
Sedan var jag tvungen att snabb fixa mig för att sedan vara social med folket som strömmade in.

Men idag gick jag o Julia upp vid halv 9 och ner till stallet, vi hade nämligen planerat att hoppa varandras hästar. Byggde fram lite i ridhuset.
Typ såhär byggde vi:
I första övningen så var det 4 hinder med ett galoppstprång mellan varje, de 3 första var sockerbitar och de sista var ett räcke som vi höjde upp. Det var mest dumle som jag tänkte på när jag byggde upp denna, så att han skall få tänka lite själv.
Det röda är bara en liten mur-oxer som vi hade ;)
Till ponnyn som jag red, Xa:
Xa eller Glory Xantippa är en c-ponny född 2002.
En väldigt bestämmd liten dam om man säger så. Ingen häst där man bara åker när det gäller hoppning! Måste ridas varje steg.
Dock tyckte jag att hon va väldigt rolig, för trots att man var tvungen att rida som så kunde man vara så känslig och lätt i handen.
I slutet låg oxern på 1mtr och räcket på 95 om jag inte minns fel.
Ne men jag gillade att hoppa den lille ponnyn :)
Xa & Julia

Dumle
Julia har ridit dumle rätt ofta nu de senaste veckorna för att jag inte ska sitta fast i min egen ridning. Det har gått bra vad jag har hört och idag fick hon smaka på hopphästen i han..
Hon tyckte de va stor skillnad! Han kan få lite knäppmoments när det gäller hoppning. Ex i början så flög han upp och iväg efter hindrerna.
Hon sa typ att han tog tag i hindret så mkt innan att det bara var att hålla i sig och hoppas på en säker flygtur..
Efter så landade han i korsgalopp och drog iväg.
Jag tror att det kan bero på att han har så svårt att hitta sin egen balans i sin energi. + att han inte har musklerna för att få ett kraftigt avsprång samt att behålla tempot efter. Istället drar han iväg innan och landar då redan i en flänggalopp.
Men han är till skillnad från hennes egen så otroligt snäll att hoppa! I slutet låg oxern och räcket på ca 110 och dom skuttade över =).
Jag tyckte iaf att julia gjorde det super, han är inte lätt den ponnyn asså.
Nu har jag typ precis kommit till Floda :) Ska vara här tills på söndag, då åker jag och mamma ner till krk och kollar på Gp-ponnyn och sedan stannar jag såklart kvar nere i kba.
XOXO ANDREA

Kommentarer
Postat av: anonym

Hej,

jag undrar om du någonsin varit rädd för något du gjort med hästar?

Har du varit med om några otäcka olyckor?

2011-02-18 @ 22:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0