Dumle

Kommer ni ihåg för några veckor sedan när jag frågade er läsare vad ni trodde om "Dumles framtid" ?
Skrev ju som sagt att jag själv även skulle svara på detta så tänkte gör det nu ;)
Det enda som är lite svårt är att jag inte vet när han byter ägare, för när det i hans framtid nu händer så lär det ju bli några månader som han går ner i klasserna.
+ att man aldrig vet hur turen går.. Jag menar det kan ju komma skador hos både häst och ryttare i framtiden?
Eller något så enkelt som ett bakslag?
.
Hur som helst så tror jag att han om ett år går lite MSVB klasser, eller jag hoppas! Så väl som jag känner honom så borde han kunna kvala in till sm för 7-åringar nästa år (2 felfria MSVB)
När han är 8-9 så skall han kunna vara i toppen om allt går i rätt riktning frammåt!
Vem vet, kanske starta internationellt?
.
Varför tror jag detta nu då?
Jag sitter på hans rygg varje dag och hur jobbig han än är och hur mycket han än går emot så kan ingeting stoppa honom när det dyker upp ett hinder framför honom. Han gör alltid sitt bästa, ni ser ju redan nu på filmerna? En 6-åring som trampar om och kastar sig över 110 hinder utan problem. Höjden sätter absolut inga stopp för honom. Sedan så hade han psykiskt klarat av att vara en ren tävlingsponny. Han är så efterbliven att han blir snäll. Han förstår ingeting utan gillar bara läget. Inga problem med att byta miljö eller hoppa över konstiga saker. Han har ett stålpsyke.
.
Varför är han inte så bra idag då?
Han har idag inte energin eller orken att prestera till 100% i två klasser även om han försöker. Långa tävlingsdagar är svårt för en liten kille att orka med.
Sedan har han inte riktigt den respekten för hinder som han behöver. Han kastar sig över hinder (vilket är bra!) men man vill att han skall tänka till lite själv också och hoppa på lika mycket teknik som hjärta. För han har ju en speciell teknik. Hoppar stort istället för att glida över med super teknik. Sedan behöver han mer ryggmuskler för att få med sig ryggen, vilket skulle bidra med att han har orken att stå av och hoppa runda jämna språng.
Jag tror oxå att han skulle hoppa bättre på ett annat bett, ett litet starkare så man får en bättre rytm i runderna och inte behöver "vänta" på att halvhalten skall gå igenom och på så sätt störa honom.
.
Så nu håller jag alla tummarna på att jag ska kunna ge honom de bästa förutsättningarna för att visa vad han kan.
* Bygga de rätta musklerna
*Skaffa bättre kondition
* Hitta en köpare som tar vara på hans kapacitet
Och hoppas över allt annat att inget kommer i hans väg.

Första dagen tillsammans, lilla charmtrollet!

Kommentarer
Postat av: ina & Mina

ska du inte ha kvar honom? :O

2011-05-17 @ 07:31:59
URL: http://eliteriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0