dubbla signaler

Är det något som Ragge verkligen inte gillar/förstår så är det dubbla signaler.
Det är det som gör honom lite svårare att rida, han är så känslig för handen så om du håller honom för hårt och bankar som en dåre tar det stopp.
Detta är just nu ett problem då han inte kan rygga, han förstår inte hjälperna när man har stannat honom och ska hålla i munnen och driva för att få honom att backa.
Problemet kan även uppkomma i skänkelvikningar/öppnor/slutor om jag tar i honom för hårt.
Nu får ni inte misstolka mig när jag säger för hårt men han är så känslig så att om jag håller ett hårt och ojämt stöd så blir det kaos, jag tror inte han gör det bara för att han tycker de är jobbigt utan för att han faktiskt inte förstår vad jag menar.
Har ni något tipps på hur man lär hästar att rygga ?


Kommentarer
Postat av: Josefine

Ett tip skan vara att peta lite på rumpan samtidigt som du ger hjälperna, eller så kan din mamma peta fram på bringan medans du gör hjälperna.

2011-06-08 @ 19:57:57
Postat av: issa

ta hjälp av någon på marken som tippar honom lätt med ett spö på bogen. du ska hela tiden göra rätt hjälper, lyssnar han inte på det ska medhjälparen tippa lätt tills han backar. miss förstå mig inte med tippa. det ska inte vara slå, utan mer som en hjälpande han. om han inte lyssnar på tippandet, kan människan på marken även hjälpa lätt med handen, men allt ska vara enkelt.

tänk på att ta det lugnt. nöj dig med ett steg bakåt i början och beröm honom när han gör rätt. sen ökar du sakta men säkert stegen, och mindre och mindre hjälp från medhjälparen på marken. och tänk på att inte bli arg på honom när han inte fattar. han är ju trotts allt en bäbis.

Lycka till! :)

2011-06-08 @ 20:28:51
Postat av: Anonym

min ponny kunde inte heller backa i början. men min mamma tryckte honom på bogen samtidigt som jag gav honom "singnalerna" till att backa och efter ett antal försök kan han nu backa :)

2011-06-08 @ 20:44:42
Postat av: jenny

Var har du kört det blåa shabraket som du har på bilden med dig och ragge till vänster i menyn?

VÄldigt väldigt tacksam för svar, gärna i ett inlägg :D



2011-06-08 @ 21:52:27
Postat av: Felicia

Har precis samma problem med min ena - Carinjo. Han är 20 år nu och kan inte rygga. Men vi har börjat träna på det för att jag ska börja tävla LA snart. Man får ta hjälp av en från marken, där den står med ett dressyrspö och petar antingen på benen eller bröstet, beroende på hästen. alltså när man ska rygga. Sedan kanske man inte kan göra så på ragge, och då vet jag inte :/

2011-06-08 @ 21:59:30
URL: http://carrepip.blogg.se/
Postat av: Mina

Mina tränare säger att jag är väldigt duktig på att rygga hästar.

Får nästan alla hästar jag rider på, att rygga om jag vill.



Det jag gör är att jag drar int händerna bakåt, utan jag leker lite med bettet, och lyssnar dom inte tar man i liiite till.

Samtidigt håller jag om och klämmer med låret, inte benet, utan låret..



Försök gärna med et, och funkar det, skulle jag bli jätte glad om du svarade i en liten kommentar :)



Lycka till!



Kraaam

2011-06-08 @ 21:59:41
URL: http://eliteriders.blogg.se/
Postat av: emma

Mitt bästa tips är att antingen ta hjälp av någon anna från marken som kan putt/peta på honom lite så han förstår vilken riktigen och andra är att ha han så låg och mycket över ryggen du kan och ge små hjälper med skänklen placerad något längre bak än vid vanlig framåtridning och ge hjälperna samtidigt som du rör lite på händerna så han behåller den låga och runda formen så de inte blir att du bromsar båkåt utan lockar honom bakåt lite :)

Lycka till!

2011-06-08 @ 22:31:57
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag tror att det bäst är att du gör de rätta hjälperna för att rygga. Förstår han inte så får ngon på marken göra så att han backar något steg, medans du "håller på" uppe på ryggen. Ge en massa beröm när han gör rätt, då fattar han snart vad det går ut på.Vissa hästar har dock en tendens till att börja backa alltid när man stannar dem om man övar på att rygga allt för ofta. Och det vill man ju inte ;)

2011-06-09 @ 11:57:39
URL: http://hoppryttaren.devote.se
Postat av: nelly

har haft samma problem med min ponny at han inte ville rygga.

men jag fick ha ganska höga händer o inte skänkla o precis i början fick nån stå på marken o peta på hovarna och så fort han bara lyfte elr tog bak den mjuknade jag.

sedan började jag göra det själv o så fort han tog ett steg bakåt så mjukna jag altså mjukna efter vazrje steg:))

2011-06-09 @ 14:50:37
Postat av: :D

Min häst var också sån förut eftersom att hon inte förstod vad jag ville när jag som du beskriver tar i tygeln och driver. När jag startade min första LA fick vi en 4:a på ryggningen just för att hon inte förstod vad jag menade då. Jag insåg då att jag fick lära henne att bara rygga för skänkel och ta det ett steg i taget. Altså gjorde jag halt flyttade bak skänkeln utan att ta i tygeln och då började hon rygga. Direkt berömde jag och gick fram i skritt/trav igen. Sen gjorde jag det några ggr till och slutade sen (det är viktigt att man inte gör för många ryggningar) Efter ett tag ryggade hon bra de stegen och då gjorde jag en lite längre bit och sen lite längre tills den var ca 6-7steg som de flesta ska va. Efter inte så lång tid fick vi 8:a på ryggningen istället.

Förstår hästen ibörjan inte att den ska rygga när du flyttar bak skänkeln kan det vara bra att ha en madhjälpare som trycker lätt på bringan med ett spö så den förstår att den ska rygga.

Bästa är förstås om du tar hjälp av en bra dressyrtränare eller någon annan kunnig ;)

Lycka till

2011-06-09 @ 22:24:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0