Första hästen riden.

Fick sova till ett idag, sedan så blev de att gå ner till stallet och rida ut med linnea. Vi red på åkern, han fick något dampryck men annars skötte han sig jätte bra. Bra att få lite variation från ridhus underlag o grusväg.

För er som tävlar så är det jätte viktigt att försiktigt byta underlag. Många hästar blir skadade i början av våren pga artt folk har ridit på samma underlag hela vintern och sedan åker och tävlar på ett annat. Man måste sakta vänja hästens senor vid andra underlag. Rid ut på olika underlag, börja sedan försiktigt byta ridbana. Ex våran paddock är användbar nu men den är djup till skillnad från ridhuset så därför skall man bara skritta och trava första gången man rider där. Annars kan hästen bli svullen och varm i benen. Att linda efter man bytt underlag ex. efter tävling eller träning på annat underlag är även en rekomendation. Hästar som går i stora hagar med kullar osv har oftast starkare senor och behöver inte lika lång tid på sig att vänja sig vid nytt underlag.
på åkern i vintras


Ska iaf ner och rida Xa sen oxå. Det är typ det enda jag har planerat in idag!

Kommentarer
Postat av: Ingvild

Finfint:)

2011-03-27 @ 16:08:33
URL: http://kingvild.blogg.no/
Postat av: pl

bra att ni skriver sånt! bra att veta. :)

2011-03-27 @ 16:12:01
Postat av: felicia

Jag visste faktiskt inte att dt var så med underlaget!

Det ska jag verkligen tänka på i framtiden.

Och mina hästar går i skogshagar, med mycket kullar backar men endå rakt och plant också, vi varierar ofta hagar så ibland får dom även gå i vanlig platt beteshage om du förstår vad jag menar.! :)

Jättebra skrivet Andrea! :D

2011-03-27 @ 18:04:27
URL: http://classicalpony.blogg.se/
Postat av: Frida

Vilken bra blogg! Bra att du säger det, för de som inte vet det :D

Fina hästar ni har!

2011-03-28 @ 11:10:28
URL: http://ryttarn.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0