Kretslopp uppsats - tidsinställt

Det var folk som önskade att jag la upp uppsatsen.. Så här kommer den :)

Btw. just nu är jag på tävling haha. Önska mig lycka till


Inledning

Till detta arbetet så har jag valt hästen som jag i min text kallar för Z. Z är en 2 årig brun vallack som har råkat illa ut. Ägaren hade skickat ut honom på unghästbete från maj-september och fick tillbaka honom i förskräckligt skick. Efter att bara ha ägt honom i 4 månader så hade hon ingen aning om att han snabbt förlorade hullet under betet och hade behövt stödfodras under hela sommaren.  Målet med honom nu är att få honom i hull för att kunna börja utföra lite smått arbete som 3 åring.

Hur gör man för att nå målet?

På kort sikt är målet att han ska vara så pass stark att kunna gå i en större hage med de andra unghästarna. Nu så har han förlorat så mycket energi att han inte orkar vara ute och busa med de andra. Jag hade tänkt att vänta till våren kommer med detta.

1a månaden (oktober)

Nu får Z bara grovfoder. Han får 6 mål om dagen med 1-2 kilo i varje. Han är nämligen inte så pepp på att äta nu när han fortfarande är helt slut på energi. Jag valde att ge Z höselage för att han även ska få i sig lite vatten med grovfodret. Jag har även erfarenheter av att hästar tycker att höselge är godare än hö och han behöver all motivering för att äta. För att inte all höselage ska ligga och skräpa i boxen så får han flera mål med lite i varje istället. 6 på morgonen så får han frukost inne i sin box.  Då får han det i ett hönät med stora öglor. Han går ute i hagen från 8-16 och kl 10 & 14 så får han mat ute i hagen, han har även tillgång till vatten men det brukar stå orört. Han står ensam i en liten grushage under hela första månaden. Kl 16 får han sitt 4e mål och de 2 sista målen ges  19 & 21.

2a månaden (november)

Z får nu 5 mål med 2-3 kilo varje mål. Till frukost och kvälls maten så får han även betfor och olja. 0.5 liter blötlagd betfor med massa vatten och 1,5 dl olja under dessa mål. Oftast så äter han upp all sin mat, men får den fortfarande i ett hönät. Hagen har blivit lite större, han går fortfarande bara på grus eftersom det är november så är det bara rötter kvar i marken och jag vill inte riskera att han får i sig något sånt nu när hans immunförsvar inte är så starkt. Han får samma mål med mat som innan förutom att han inte får målet kl 19. Under den tiden så har han istället få börja röra sig lite smått med 10 min promenad på paddockunderlag varje dag. Jag väljer att inte gå på hårt underlag då hans senor inte är vana vid pressen.

Långsiktigt efter dessa 2 månaderna så har han fått en hagkompis i grushagen som han står med hela vintern. Till våren ska han klara av att långsamt vänja sig vid lite gräs och kunna släppas i den stora flocken.

Sakta med säkert så kommer vi till denna foderstaten, jag hoppas att  han vid mars-april ska kunna äta enligt denna.

HÖSELAGE

BETFOR

OLJA

KRAFFT MUSKEL

HAVRE

MINERALER

MORGON

3

0.5 kg

0.25 kg

1 dl

LUNCH

2

MIDDAG

3

KVÄLL

5

0.5 lit

1 dl

0.25 kg

HÖSELAGE - Han får större mängd höselage och har återfått ”matglädjen”.

BETFOR – hans mage behöver fortfarande hjälp då tarmarna innan inte varit lika mycket igång. Med betforen får han även i sig vatten.

OLJA – han behöver fortfarande hjälp med att hålla hullet

KRAFFT MUSKEL – Här kommer det bästa. Detta är ett mycket protein rikt foder som han behöver nu när hans aktivitet ökar och ska börja bygga riktiga muskler för att bära upp ryttare.

HAVRE – extra energi behöver han nu när inridning börjar samt att han börjar bli aktiv i hagen.

MINERALER – ett extra tillskott kom bara fyller ut det andra fodret med de mineraler som han inte får i sig.

Nu är han 3 år och det är fortfarande rätt mycket mat för en så pass unghäst. Men han behöver allt detta för att klara av att hålla för arbete.

Träningen har under hela vintern vart att jag promenerat med honom upp tom 40 min.

Till våren  så är detta ett schema som jag utgår från

Måndag: 30 min skritt på asfalt

Tisdag: 10 min longering

Onsdag: Vila

Torsdag: 30 min skritt på asfalt

Fredag: 20 min tömkörning

Lördag: Sadel och träns vänjning samt tillslut något uppsittet

Söndag:  Vila

Skritt på asfalt – han måste stärka senor och leder. Asfalten ökar blodcirkulationen och i rätt mängd så är detta mycket givande.

Longering – jag longerar mycket korta pass för att det sliter på det lilla han lagt på sig att gå på små volter.

Tömkörning – Gör det lite längre eftersom man jobbar även på rakt spår. All arbete med longering och tömkörning är för att bygga på hals, rygg och rump muskler.

Sadel & träns – Det börjar bli dags med detta nu eftersom han är 3 år.

Det tog 6 månader för att få honom i hull och kunna börja bygga muskler.

Han var muskelfattig som en 2åring när han kom och behövde bara lägga på sig för att kunna arbeta. Nu efter 6 månader är han en mycket possetiv och aktiv 3 åring som går i den stora hagen med det 6 andra hästarna. Han har även fått åter sin matlust.

Slutsats

Detta är ett mycket rimligt resultat och min lösning bygger på proteinets inverkan och hästens biologi. Hur den bygger muskler och hur man gör för att man ska kunna bygga rätt.

Källor: Krafft.se

XOXO ANDREA

Kommentarer
Postat av: a

Lustigt att se hur olika människor tänker egentligen! Jag hade ställt hästen på fri tillgång från dag ett och lagt på kraftfoder efter första månaden, hade då valt soja och vanlig matolja (nästintill rent protein och näst intill rent fett/energi) för att hålla det så koncentrerat som möjligt för att få samma innehåll men mindre mängd eftersom hästen hade dålig matlust.

så där ser man hur olika vi tänker :)

2011-03-21 @ 18:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0