Lägg fokus på rätt saker

Något som jag tror många utav av oss ryttare gör “fel” är att lägga fokus på helt fel saker när man är ute på  tävlingar.
Jag tror att man skulle kunna prestera mycket bättre om man verkligen fokuserade på det man är där för, och som jag sagt innan så har jag inte prestations ångest eller iaf ingen stor menjag blir ganska lätt ofokuserad och lägger min energi på helt fel saker och det kan vara sånna knäppa saker som jag stör mig på, så som att folk inte spänner alla rämmar så dem hänger och dinglar, om någon har snyggt schabrak, eller om någon ramlar av det blir jag jätte distraherad ut av.
Fast det jag har svårast för är på framhoppningar, Ragge sköter sig bra men jag rider som en kratta och då smittar det av sig på Ragge och han blir ofokuserad vilket ah helt enkelt inte blir en bra kombination.
För jag vet hur jag ska rida för att få bra språng men jag gör det inte utan börjar trixa och fixa alldeles för mycket vilket man inte ska göra på han utan det är enkel och simple ridning som gäller, jag ska bara ha ett stöd i handen och en stadig skänkel så går han som en klocka bokstavligt talat.
Det ät något mamma tjötar ofta om att jag bara ska rida fram mot hindret för då brukar han hitta avståndet själv, men jag gör det gärna svårare än vad det egentligen är.
Det ska jag verkligen lägga på minnet tills det är dags att börja tävla igen - BARA RID.
Men sen på banan brukar jag skärpa mig och det är ju trots allt där man vill prestera som bäst, men det är inte alltid så kul och gå in på banan med baktanken om att det gick dåligt inne på framridningen.
Men då gäller det att tänka om för mig och få Ragge på rätt tankar och tro mig den ponnyn har ett tävlings sinne utan dess like, han vet precis vad han ska göra där det känner man verkligen på han - Han älskar när alla kollar på han och då gör han sig så snygg han bara kan.

Och sen hur påvärkar det mig att ha en blogg när man är ute på tävlingar ? Så länge det går bra påvärkar det mig bara på ett bra sätt men när det går dåligt önskar man att man bara var som "alla andra"   , ingen reflekterar om någon får ett stop men om det är vi bloggare så kommer det genast en kommentar eller liknande. Men jag har lärt mig att det är verkligen ingen big thing, det kan inte alltid gå bra "Utan motgång kommer ingen framgång" så det är bara att tänka vad man gjorde fel och gå vidare. Det blir ju inte precis bättre utav att jag sitter och tänker inför varje hinder "stanna inte stanna inte" för då låser ju hela jag mig.
Så mitt tips är väll att man inte kan gå runt och tänka "undra vad hon/han tänker om mig" osv. för det blir bara jobbigare då, utan man ska köra sitt eget race!

Men i vilket fall, är det någon utav er som har någon bra tips om hur ni gör för att han tänket på rätt saker ?

Tror både jag och Ragge saknar att vara ute på tävlingsbanorna..


Kommentarer
Postat av: lisa

haha asså vet inte om det här är ngt tips men jag brukar tänka på en låt när jag rider? den typ ploppar upp i huvudet så "sjunger" jag på den i min hjärna och får rätta känslan i ridningen typ x)

2011-03-10 @ 21:38:58
URL: http://lisaochklara.blogg.se/
Postat av: matilda

Bra inlägg :)

2011-03-10 @ 21:53:30
URL: http://mwicksell.blogg.se/
Postat av: Elin

Hästbild tävling på bloggen :)

direktlänk: http://bjalverudsryttarna.blogg.se/category/tavlingar.html

Hoppas du vill vara med :)

2011-03-11 @ 09:35:18
URL: http://bjalverudsryttarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra inlägg

2011-03-11 @ 20:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0