Tömkörning

Som ni vet så tömkördes Ragge väldigt mycket i östas för att få bättre ryggmuskler, och detta funkade verkligen jätte bra - så ett tips till alla er som vill ha mer ryggmuskler på eran häst, Tömkör!
I vilket fall så ska min mamma fast gästblogga lite om hur vi gjorde med Ragge när han tömkördes.
Så har ni några frågor om tömkörningen så passa på att skriva dem nu när ni har chansen att få riktigt bra svar!

Ni ser ju själva att han jobbar bra med ryggen. Under tiden han tömkördes så höjdes hans rygg näst intill  5 cm om inte mer.
Egentligen skulle han behövas tömköras nu med men han har lite för mycket energi så dem gångerna mamma har gjort det har han stuckit eller bockat omkring och det är ju inte så bra för hans ben när han bara ska skrittas.
Men så snart när vi har fått börja trava lite försvinner nog lite energi så då ska det nog bli bättre.
Visste ni det frästen, att han har faktiskt inte tappat så fruktansvärt mycket under dessa månaderna, visst har han tappat kondis men i muskler och så har han hållt sig över förväntingarna.

Men det var en ganska så knacklig väg tills han blev riktigt bra och tyckte det var roligt, i början var han motsträvig dvs. antingen stannade han eller hoppade i väg.
I slutet tyckte han det var jätte roligt och gjorde dem mesta skolerna, öppna , sluta, skänkelvikningar, längningar (säger man så?haha) osv.

Men somsagt, kom nu med frågor om det är något ni undrar över!

Kommentarer
Postat av: Sanna Olsson

Kan ho inte skriva lite roliga övningar när man kömkör? För jag tycker det blir så tråkigt efter ett tag :P

2011-03-10 @ 22:16:09
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

fråga: vad använde ni för inspänning? vad är bra inspänning att ha på en musklad häst, fast som inte brukar tömmas? :)

2011-03-10 @ 22:40:16
Postat av: my

bra tips om tömkörning!har aldrig tömkört en häst..några bra nybörjar tips?:)

2011-03-10 @ 22:41:43
URL: http://mybergdahl.blogspot.com/
Postat av: stella

min ponny fattar inte riktigt varför han ska tömköras och går på en liten volt runt mig (även om ja släpper tömmarna) så vill han inte trycka sig utåt. Sedan formar han sig inte så bra, han går i form och arbetar men böjer inte igenom/går rakställt (på volten). Sedan ute på spåret vill han bara in på en volt igen. Som sagt, han fattar inte riktigt...

2011-03-11 @ 13:38:11
URL: http://www.dufina.se
Postat av: Maria

Hej! Jag ska börja tömköra en envis liten b-ponny som är väldigt stel (anledningen till att jag ska göra det) så skulle vilja höra om du har någon bra övning som man skulle kunna testa? Och en annan sak, jag tycker det är väldigt svårt att ha ett jämnt stöd i handen i trav och galopp när jag tömkör så då hamnar jag lätt på en stor volt, -hur gjorde du där?

Sen får du gärna bara berätta lite tips och övningar som du gjorde med Ragge.

Lycka till på återbesöket!

2011-03-15 @ 22:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0