Svar

 


 

nelly om Svar:
hej andrea !

Jag har ett litet problem angående bett på min ponny , han är 16 år och när jag rider han i skogen sätter han bara av i full galopp när vi ska rida samlat . i dressyr och hoppning går det jätte bra och har inga problem
han är som sagt väldigt stark och biter tag i bettet , och jag har provat med både pessoa bett , martingal och pullarträns och ingenting hjälper
snälla vill du lägga ut ett inlägg om tips på bett till oss ? :)


SVAR:
Hej,
om du kollar längre bak i bloggen så svarar jag på flera sånna här frågor.
Tipsar om pluttbett, pelham o kimblewick.. =)
http://ponnyochryttare.blogg.se/2011/january/svar-2.html
där står lite oom lite olika bett för starka/heta hästar



Amanda om Update:
Andrea, vilket bett är snäppet starkare än vanligt rakt? Behöver det till Catania men hon kan inte ha delat, endast rakt. Hoppas du kan svara på frågan! :D


SVAR:
Rakt bett är ett väldigt snällt bett.
Det finns ju rakt pelham, rakt, pessoa, rakt kimblewick osv =)



Anonym om Update:
till andrea ; har du sålt alla dina pannband än ? annars vill jag nog köpa ditt röd/vita :)


SVAR:
Jag tror att jag har kvar det röd/vita samt det med läder.


Anonym om let's go!:

Hej, jag har en 5årig ponny som är ganska stark med inget som är problem i ridningen, men nu på senaste veckan har hon börjat tugga väldigtvälsigt mkt på bettet och direkt när man tar av det så kör hon antingen ner hela munnen i vatten/snö för att typ svalka sig för hon dricker inte när hon gör så..
Är det bra att hon tuggar så mkt på bettet eller är det att hon får ont och så?
jätte tacksam för svar och vi rider med två-delat


SVAR:
Hej.
Jag kan ju inte spekulera i om det gör ont eller inte. Det kan finnas flera anledningar till att hästen vill ha vatten/snö.
Ponnyn är fortfarade väldigt ung och kolla tandläkaren är nog ingen dum ideé.
Själv kollar jag tandläkare på Dumle 1 gång i halvåret.
Jag tror inte att ditt problem




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0