Att ta ansvar och vara shyst mot hästen..

Om man har häst är det ett sjukt stort ansvar man har speciellt om man vill ha en frisk och hel häst som inte ska gå sönder!
Man kan ju inte precis bara skita att åka till stallet bara för att man inte orkar vill eller har lust eller för att vädret suger, isåfall måste man ju fixa men ngn annan som kan mocka fixa mat rida och sånt,
och om jag ska vara helt ärligt så tycker inte jag att man tar bra ansvar då och jag tycker inte det är shysst mot hästen! Det är ju som om inte mamma o pappa skulle brytt sig ett skit om mig=inte gillas.
Och sen när man rider man kan inte bara rejsa runt hela tiden varje dag hur länge kommer hästen hålla då ? inte länge, man måste tänka långsiktigt och vad som är bäst för hästen och inte bara vad som är roligast för en själv! men självklart tycker jag att man ska ha kul med sin häst annars är det inte kul att ha en häst, det är givet för mig att ha en "ponnydag" i veckan, den är riktigt rolig det är när vi rider ut ett helt gäng och bara skrattar och rider inte så seriöst men jag tror att hästarna uppskattar en sån dag imellanåt för jag tycker inte heller det är shyst mot en häst och låta den harva runt i en manege/pd varje dag i veckan i flera år. Dem tröttnar till slut det är iallafall vad jag tror.
Och är det shysst mot hästen att komma till den i stallet när den står där i boxen att bara slänga på sadeln utan att säga hej eller borsta eller ngt sånt utan bara direkt komma in i boxen med en taskig attityd och bara slänga på grejerna och dra ut den i padocken. Och sen inte ge den en ärlig chans utan bara skylla allt på den, NEJ det är inte rätt hästar kan lika väl ha en dålig dag som vi.
Nej tack till sånt, jag tycker själv att det är viktigt att ge hästen tid att bli varm i kläderna och sen bry sig om dem på marken lära känna dem det är viktigt tycker jag.
jaa ni kan nog inte förstå hur mycket jag bryr mig om ragge och hur mkt jag bara står o pussar o busar med han på marken, haha det är nästan sick frida kan intyga ;)
Ta hand om sina grejer/utrsutning, något som jag på senaste bara märkt att det är viktigt så nu putsar jag allt varje dag utan sadeln, detta för man la göra lite som man vill men jag tycker det är vikigt ilfl för vem vill rida runt med skitig o äcklig utrustning ? inte jag ilfl!
Jag tycker alltså att man ska vara rättvis mot sin häst, tänka hållbarhet, och ta hand och verkligen visa om att man älskar dem, det tror jag tillslut ger resultat Faktiskt.

Vad har ni för tankar ? detta är enbart mina egna tankar, jag säger inte att det är helt rätt men ja så här tycker jag.

jag tror delvis det var därför det gick så sjukligt bra för oss i våras, för jag bryr mig verkligen om han han är en STOR del av mitt liv som jag inte klarar mig utan :)


Kommentarer
Postat av: A

sv: Detsamma :´)

2010-08-09 @ 10:32:01
URL: http://toveamanda.blogg.se/
Postat av: Anonym

gillar din inställning!

2010-08-09 @ 22:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0