bakgrund

Tänke bara skriva lite snabb bakgrund om min lilla häst, har bara haft henne i två veckor, innan dess hade jag en ponny som hette Rivers Pride.
Jag hittade annonsen till Duchesse på hastnet, vi åkte ändaaaa till Karlstad för att provrida henne, provridningen gick superduper och jag blev helt kär. En veckan senare stod hon hemma i vår box på nääs rf.
När jag provred henne gick hon på ett Hackamore och vi frågade varför såklart, för det är ju inte särskilt vanligt att så unga hästar går på det.. Då förklarade dom att när hon var föl så hade hon råkat ut för en olycka som gjorde att hon fick en fraktur på tänderna och fick sy i mungipan, så hon saknade alltså en tand vilket gjorde att bettet inte låg så bra i munnen, dessutom hade hon förlorat alla nervtrådar i den mungipan så hon har ingen känsel där.
Ingen vet hur olyckan gick till eller vad det var för olycka, eftersom hon är imp från Danmark och inga papper från händelsen kom med. Redan som litet plutt så reds hon in i Danmark, för tanken var att hon skulle gå galopp men det passade henne inte rikigt. Så hon flyttade till sverige, hamnade i ett bra hem men av någon anledning så kunde dom inte ha kvar henne hemma så hon lånades ut på foder (till den tjejen som hade henne innan oss), där fick hon stanna ett tag men sedan skulle hon säljas, efter några månader flyttade hon upp till Stockholm, men där trivdes hon verkligen inte alls! Hon blev mager och appatisk så efter två veckor så frågade dom ägarna innan om inte Lina (den tjejen som hade henne på foder först) om inte hon kunde köpa henne, och det gjorde hon. Hon stod hemma hos Lina i några månader sen fick hon komma till mig :>
Så min lilla dam har rest runt en del :) men hos mig ska hon få stanna som länge som det bara går!

Duchesse är en mycket känslig dam, med tanke på att hon är ett fullblod också.. Nu kan hon gå på bett, det sa tandläkaren till oss, så för första ggn på många år så rids hon nu på antingen ett vanligt tredelat eller novabett. Men grejen är att om man håller det minsta för mycket i hennes mun så protesterar hon, först slänger hon bara med huvudet och om man inte släpper efter då så ställer hon sig på bakbenen och släpper man inte efter då heller så börjar hon bocka som en galning. Speciellt också om man driver i det läget, hon vill inte riktigt acceptera att man rider henne till handen, men hon är ju bara en liten bäbis så det kommer nog så småning om, hon gör framsteg varje dag och man kan kräva lite lite mer av henne ju mer man rider henne. På provridningen var hon helt loj, hemma är hon full av energi och man vet aldrig vad hon kan hitta på. Första gången jag hoppade henne hemma så var hon så glad så hon gjorde bocksprång och glädjeskutt efter varje hinder, då gäller det att hålla i sig:D




Kommentarer
Postat av: nina

Vrf rider du inte då på hackmore? =) eller du kanske variera? ;)jag brukar oxå variera ;)

2010-08-24 @ 16:58:34
Postat av: Karin

OMG! Har du ägt River's Pride ? Henne har jag ridit jätte mycket. :D

2010-08-25 @ 16:43:58
URL: http://kaarinlundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0