Oh shit va svårt!

"skriva exakt hur Ragge är att rida och hoppa, vad du behöver träna upp med honom , vad du har för mål inom hoppning & dressyr, vad du vill kunna hoppa för höjder & klasser med honom när året är slut ? :)"

Det är jätte svårt att förklara hur ragge är att rida för han är olika beroende på vart man rider och hur man rider osv. :) men jag ska försöka beskriva så klart som möjligt och jag kan börja med att säga att han är som man rider han om någon fattar ? rider man inte går han inte!

Dressyr: Haha detta e lite roligt jag hatar dressyr och jag måste nog ha smittat av mig på min lilla ponny han tycker verkligen inte det e kul och har inte så mkt motor kan jag ju säga TILLS jag verkligen börjar rida det är detta min mamma tjatar sönder mitt huvud med att jag måste sätta mig ner djupt i sadeln och verkligen rida med sätet för när man gör det då jävlar börjar det hända saker och man känner det så jävla mkt, sitter jag bara där och håller i tyglarna släpar han bena efter sig och det är super mjukt o bekvämt och sitta där ;) haha, men när jag börjar rida då så kommer hela bakkärran igång och han börjar sätta under sig och ah man känner de så väl för när han gör det så blir han grymt skumpig fast går så galet fint och gudars va fin han är att se på då ;)!
Det är så jenny rider han och då är han som godis att kolla på (a)
men han behöver bli kvickare för skänkeln. 
Så rider jag inte går han bara där och krökar på nacken och är seg men när jag börjar rida blir han piggare och mer framåt = roligare och svårare (:

Hoppningen: Jaaa ? kan börja med att säga att han är världens snällaste ställer ALLTID upp stannar ALDRIG :)
Här är vi så sjukt samanspetsade så de finns inte, han räddar mig jag räddar han typ, och han har inte så jätte mycket motor här heller men han tycker det är kul och lätt och han behöver inte mer motor just nu när vi tävlar så lågt som vi gör det är sen när det blir högre det behövs men allt handlar om muskler att han ska orka ha en bra grund galopp och bära sig själv och ha tryck från bakbena och det jobbar vi massor på!
men ja han går som han går hoppar alltid så finns nog inte så mkt att säga ?
utan att hemma så är han så mkt lugnare än vad han är på tävling men de håller la ihop med att han älskar att visa upp sig och vara snygg, så ja på tävling gör han allt jag ber han om när det gäller att växla mellan farten om man säger så.
även här behöver han bli kvickare för skänkeln när det gäller hemma plan. 
Han är lugn just nu men om han får mer muskler och blir starkare i baken så kommer han nog bli piggare. men mistolka mig nu inte ponnyn älskar att hoppa kolla bara på alla hoppbilder öronenfrmåt på varje bild ;) haha de har han inte i dressyren (a)

Uteritt: GALEN hahaahaha, nejdå min bäbis är världens sötaste att rida ut på bara lite överlycklig och gillar att hoppa mig i sadeln när det är dax för gallop hahahaha!
ah när man rider ut är han otroligt alert för skänkeln i vissa fall lite för alert men de e bra.
Det är därför jag rider min dressyr ute så får mamma&jenny sköta den på banan.
Här gör han sjukliga fina skänkel vikningar och ökningar galoppfattningar (oftast) haha han blir lätt lite över taggad när alla börjar galoppera och vill så gärna dra ner huvudet och dra gärnet men de får han så klart inte göra förens jag säger till att han får öka fast ah ibland är det lite svårt att hindra för han är scpe snabb i sina konstiga hopp jag vet inte hur jag ska förklara hur han gör :P han lix hoppar rakt upp och sen dyker han ner med huvuedet i marken typ asså han bockar inte utan han gör något annat konstigt.
men han har jätte fin galopp kan typ galoppera på stället till en viss mängd hehe ;)
han är verkligen super kul att rida ut på tycker jag och han kan få busa av sig lite tycker jag allt så jag blir ju precis inte vanisinnig på han när han gör sånadär cpe hopp utan börjar typ skratta fast försöker hålla mig för egentligen får han inte gö så men jag lovar de e svårt att låta bli :P

Ragge i stallet: världens sötaste i boxen vill alltid vara med framme och pussa på allt och alla :) världens goaste jag kan stå i timmar och bara busa med han typ :') bara stå pussa och krama och buffa lite på han.
Han är aldrig sur eller så bara på grannponnyn när han ska få sin betfor då e de lix "försök inte de e min mat" haha mitt matvrak<3 Enligt mig finns de ingen goare ponny att pyssla med :)


Ragge på tävling: EXEMPLARISK behöver inte säga mer han sköter sig absolut perfekt kan bli lite för pigg inne på framhoppningarna när man är ensam (brukar vara de eftersom jag brukar starta sist i avd B) men annars helt perfekt på banan, hantering, lastning, ärovarv osv!

Mål med ragge i år: Ja ska verkligen inte stressa det ser jag ingen nytta med utan ta det lugnt och bli stadig innan jag går upp en klass! Skiter det sig totalt i herrljunga (debuten L:B) så går vi ner till L:D+5 L:C igen men annars är min plan att få många fina nollor i L:B och om allt känns skit bra kan det hända att vi debuterar L:A i vinter.
Men vi kommer inte stressa :)

Vad behöver vi bli bättre på: Han behöver bli starkare i galoppen och ja ska bara fortsätta lära mig rida honom på helt rätt sätt och ja utveckla min ridning :)


Kommentarer
Postat av: Rosanna Zimdahl

har du provat terräng någon gång?:D då brukar dom få fart i alla fall xd

2010-08-03 @ 23:14:42
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Vilma Victoria Johansson

tack för att du svarade på min fråga :D

han låter hur mysig som helst,

min ponny ska jag också tävla avd B med :)

2010-08-04 @ 13:22:49
URL: http://hestpower.blogg.se/
Postat av: Anonym

nänä de är absolut inte att stressa upp när man hoppar en LA efter ett år, dessutom på en unghäst som inte är rutinerad

2010-08-04 @ 18:00:52
Postat av: lisa svarar

till anonym: Men du kanske inte märkt att min ponny gör det med en otrolig lätthed när vi hoppas L:D-L:C och du kan inte läst ordentlit heller? :) jag skyndar inte men om allt går super duper bra KANSKE vi hoppar L:A i vinter dock inget jag ställt in mig på men min ponny har överaskat på varje tävling i våras!

2010-08-04 @ 18:37:26
URL: http://ponnyochryttare.blogg.se/
Postat av: Erica

Till Emeli: förstår vad du menar men på sätt och vis är de svårare på en pigg häst att få den att arbeta.

1. En pigg häst springer gärna mer ifrån arbetet.

2. Pigga hästar uppfattar oftast skänkeln som mer framåt en att börja arbeta mer med bakbenen.

2010-08-04 @ 20:38:47
URL: http://Tygeltag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0