Bett svar

Elin:
Vad tycker du om pelhambett?
Om man har en stark och pigg ponny, vad tipsar du om för bett då?
Jag blev förvånad när någon sa att den rider med pessoa för jag har bara fått kritik för att jag gjorde det ibland men den ponnyn gick superbra på det ;)'
Svar:
Jag tycker om pelhambett väldigt mycket, jag anser att det ger ett jämt fördelat tryck mellan hävstång och bettet.
Fungerar hästen bra med pessoa tycker jag att du skall använda det! Det finns såklart andra alternativ men om du inte har något problem med att rida på det så finns det ingen anledning till att byta. Att använda pullarnosgrmma är även bra på piggare hästar.

Anonym:
En fråga vad är skillnaden på pelhamstång och babypelham? vad är det bettet bra för, vilka typer av hästar passar den
? :)

Svar:
Babypelham och pelhamstång är samma bett förutom att stängerna är kortare på ett babypelham.
Man får själv prova sig fram med vilken längd på stängerna som passar hästen bäst.
Pelham ger en hävstångsinverkan samtidigt som du har ett bett i munnen. Det är svårt för mig att säga eftersom det är sjukt olika från häst till häst. Jag skulle nog använda pelham på en hetare häst just pga att på heta hästar är det viktigt med ett jämt stöd från bettet. Men även hästar som inte är så piggar kan funka på pelham, allt beror på ryttaren. Dock så är det många som börjar rida med handen och "ger och tar" när dem sätter in ett palham i munnen på hästen och då får man fel reaktion.

Josefine:
Hej!
Verkar som om du kan lite om betsling, så jag skulle vilja be om lite tips :)
Jag har en 16 årig hoppponny som är väldigt pigg, när vi köpte henne gick hon på vanligt tvådelat bett och en herrans massa olika inspänningstyglar för att ägaren/fodervärden skulle klara av henne, den som red in henne lät henne även få lära sig att rejsa fram emot hindren.
Vi testade först hackamoore på henne som fungerade ganska bra enda tills hon lärde sig hur hon skulle lägga tyngden för att kunna dra iväg.
Nu har vi haft tvådelat pelham utan "gummi" och pullarnosgrimma i några år och hon har funkat bra på det, men efter ett feltramp i våras så är jag i igångsättningen med henne nu och hon är starkare och hårdare i munnen än någonsin (eller så är det jag som har glömt bort hur pigg och stark hon var), men har du något tips på betsling eller nosgrimma?
Det vore intressant att höra :)
ps. Vi har kollat upp hennes tänder/mun och allt såg bra ut :)

Svar:
Synd det där med inridningen..
Jag skulle nog prova något som "leker" i hästens mun.
Vanligt är pluttbett/pluppbett som gör att hästen får det svårare att bita sig fast.
kostar ca 130 kr. Finns som både tvådelar och tredelat.
Finns säkert flera varianter på sånna bett men detta är det som jag känner till bäst och jag vet att flera hoppryttare använder.
Testa med tungfelsbett, det kan funka även om hästen inte lägger över tungan. Finns att köpa bara gummigrej som man fäster på ett vanligt bett för 10 kr på börjes.
Jag tror att pullarnosgrimma är det som passar bäst på starka hästar så det tycker jag att du ska fortsätta med.
Annars så är det svårt att hitta ett bett som passar en häst som har blivit inriden så =/
ett pluttbett/pluppbett


Anonym:
hur funkar nova betten & vad är dom bra för ? 
vilken bettsling passar på en ponny som är stark och drar rätt ofta i väg ? nova bett ?

Svar:
Novabett kallas även för tandläkarbett på så sätt att dem är väldigt snälla mot hästens tänder och hästens mun. Det viktigaste med nova bett är att det är 100% rätt storlek eftersom det har en speciellform som skall ligga precis rätt i hästens mun.
Jag skulle inte rekomendera novabett på en stark häst.
Prova med pluttbett/pluppbett, kimbelwick, pelham?
Tänk på att variera så du inte fastnar med ett starktbett och rider på det varje dag bara även om hästen funkar på det.
Prova även pullarnosgrimma.
XOXO ANDREA

Kommentarer
Postat av: Elly

Intressant att läsa! Om du inte visste är Pazoa & Pellansbett samma sak :)

2010-12-23 @ 18:19:39
URL: http://elyj.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0