Ridpass

Jag har ju inte berättat så detaljerat för er hur Ragge sätts igång men tänkte dra det lite snabbt och samt hur ett vanligt ridpass ser ut.
Igångsättning:
Vi har nu travat i 2,5 veckor vilket betyder att om 2,5 veckor ska vi tillbaka, men tillbaka till ämmnet.
Ska skriva en liten planering som vil följt och följer, han får bara trava korta sträckor men flera gånger under ridpasset det vill säga. Första 2 veckorna travade han ca 20 meter, nu 3 veckan så travar vi 30 meter, 4 veckan ska han trava 40 m och sista 5 veckan så ska vi trava en minut i sträck. Det höjs alltså gradvis och blir välldigt mycket över gångar men det är bra för han blir extremt lydig och kvick.

Ett vanligt Ridpass:
Något jag är välldigt noga med i mina ridpass är fram samt av skrittning. Så varje ridpass börjar jag genom att skritta fram 20 minuter, dem 10 första minuterna så skrittar jag på helt lösa tyglar sen dem andra 10 minuterna så jobbar jag han i form och det blir ofta mycket öppnor, slutor och skänkelvikningar.
Efter detta börjar intervall travandet, brukar trava ca 3-4 gånger i varje varv (tar ca 5 min) och sen tillbaka till skritt arbetet (i ca 5 min), sedan fortsätter jag med intervall traven i bägge varven ca 5 gånger (tar ca 6-7 min). Efter detta är det en skritt paus på ca 5 min på helt långa tyglar, och sen så gör jag samma sak som jag gjorde innan skritt pausen och sist men inte minst så skrittar jag av i ca 15 min.

Som ni märker är mina ridpass välldigt strukturerade men det är bara för att göra det så lätt som möjligt men sen sitter jag inte och harvar runt i samma ridvägar hela tiden. Och så rider jag ut välldigt mycket med men detta är ändå själva grunden om hur jag lägger upp ett ridpass.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0