Långt inlägg

Allt verkar så oklart nu med hur man ska behanda sin häst och det är ett ämne som ligger väldigt hett i luften.
Det är allt ifrån hur länge hästen skall vara ute i hagen, hur varmt täcke den ska ha, vad den ska äta för foder, vad den ska ha för bett osv. Jag ska kort sammanfatta mina meningar om detta så ni får ett sammanhang.

Tider i hagen
När jag har med hästen i skolan går han i hagen 4 timmar. Det tyckte jag först va dåligt men bryr mig inte så mycket längre. Man kan inte begära annat, hästen är där för att tränas. Hemma går de ute 12 timmar vilket är bra om det är okej väder. Regnar det så tycker ju inte hästarna att det är speciellt roligt. Det är inte heller roligt för dom om de bara står och trycker vid grinden.

Täcken i hagen, grimma, boots
Jag täckar hellre min häst för mycket än för lite vilket jag tror att ni förstår. När det är som kallast går han med ett 200 g täcke under ett 300 g ute täcke med hals. Jag gillar att täcka varmt men har aldrig mer än 2 täcken på honom pga att det sliter på ryggen att ha många täcken på dom. Hals täcke har jag gärna, eller iaf ett som täcker manken. Boot går han väldigt ofta med, fast bara fram. Det är något som filip oxå hade. Inte för att någon av mina hästar har haft något problem med tappskor utan för att jag är så rädd för att han ska trampa sig. Det är faktiskt väldigt alvarligt med balltramp. Grimma är alltid på i hagen förutom på sommaren. Det är en säkerhetssrisk om hästen skulle komma lös så underlättar en grimma otroligt! Okej det kan nog hända att hästen fastnar osv. men jag har endå alltid grimma på.

Foder, hö
Jag räknar ut på internet en foderstat som en grund sedan ger jag utefter hur hästen ser ut och årstid tillskott.
Hade jag haft eget stall hade jag nog blötlagt hö (om de inte va höselage). Jag hatar hö som är torrt.

Bett
Kan skriva ett sånt långt inlägg om bett! Bettet skall ge 1-2 små rynkor i mungipan. Och inte vara för långt! Supervanligt med hästar som har för långt bett. Sedan några antibett jag har så är det smala tvådelade/det klassiska tränsbettet. Hästens mun tar ofta skada av detta bettet. Annars har jag inte några speciella bett som jag inte tycker om..

Transport
Man lastar på vänstersida om man ska åka på landsvägar.
Åker man på motorväg så lastar man på höger sida.

Paddar
Dumle står med backontrack efter träning och tävling. Eller hårt pass hemma. Om han har tendens till gallor så kan han oxå få stå med det.

Benskydd
Hellre för korta än för långa. Mår illa när jag ser folk som sätter förlånga bensydd på sina hästar.

Box
Mina hästar har alltid haft en vattenhink i boxen. Hände en gång på SRG att det blev strömmavbrott. Alla fick panik eftersom vattenkopparna då ger begränsat med vatten medans jag kunde luta mig tillbaka eftersom min häst hade hink. Det är helt enkelt en säkerhet på att hästen får i sig vatten. Det är desutom bättre för hästen att dricka från marken än från "väggen".
Jag bryr mig inte så mycket om det är torv/halv/strö eller liknande. Det enda är att boxen skall vara torr och bädden ska engligt lag vara minst 15 cm i hela boxen!

Enligt mig så tycker jag oxå..
..att man inte ska sopa när hästarna står inne
..att man ska se till att martingallen sitter rätt. Hänt olyckor där hästen fastnat i martingallen för att den hängt för löst.
..att man helldre ska röra på hästen än att skrika på den om den ex inte står still. Hästens naturliga beteende är att flytta för beröring. Desutom är deras hörsel väldigt känslig och man borde ta vara på den.
..att man inte ska tävla med luva på unghästar, de ska vänja sig vid ljudet.
..att man inte använder hästen som en soffa, detta ses bla väldigt mycket på ponnytävlingar. Där ryttarna mellan klasserna bara sitter på hästen utan anledning. Hoppa av så fort du ska stå still!
..att det är okej att rida med bommar på marken så gott som varje ridpass på banan
..det borde vara lag på att kolla tänderna på sin häst en gång om året
..att man putsar sitt dagliga läder minst 5 dagar i veckan, att inte putsa är bara lathet. För hygienens skull, hästen ska inte behöva få på sig ett skitet träns.
..att ett underlag borde få genomgå något speciellt test innan det godkännds som tävlingsunderlag. Finns så sjukt mycket kassa underlag som människor knappt borde få gå på!
..att de borde vara obligatoriskt att hoppa med magplatta

Jag har så gott som skrivit ut ärligt hur jag hanterar hästar. Är det något ni inte förstår så fråga så det inte blir något missförstånd.
Eller om ni vill fråga om min åsikt ang ngt. Altså om jag missat att ta med något.
Annars är det denna hästmänniska jag är och det är på detta sättet jag hanterar mina hästar. Jag ser inget negativt i detta och om ni gör de så får ni gärna säga till.
För man lär sig ju något nytt varje dag..



Kommentarer
Postat av: Evelina

Kan du inte förklara varför, om hur hästarna ska stå i transporten?;)

2011-06-09 @ 20:06:20
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Nina

Vettiga åsikter du har ;) Jag är dock helt emot 1-2 rynkor i mungipan, ok med 1 men 2 blir ofta för mycket! Bettet ska bara ligga i munnen och endast verka när ryttaren tar i tygeln, är det uppspänt så verkar det hela tiden- vill ha eftergift!



Helt med på att underlagen ska testas ;) och det ska vara hårda krav. Fast sedan så är det många som klagar sjukt mycket men hoppar ändå hästen på det dåliga underlaget, då är man ganska rutten själv. =P



Så länge hästen vill kan den vara ute, men har jag öppet stallet så står hästarna inne hela dagen även om vädret är bra :S haha så därför är det endast öppet vid kasst väder och när det är varmt och mycket insekter.



Om jag rakade mina hästar så skulle jag nog också packa på dem tjocka täcken ;) dock aldrig två vintertäcken för min del och halstäcket behöver inte vara tjockt, bara så att halsen inte blir blöt.



håller stenhårt med dig att man inte ska sitta still på hästen, mycket vikt på liten ytan vilket inte är bra för syretillförseln i musklerna, det är dock inget problem så länge hästen rör sig.



Vattenhink- alltid alltid att föredra.



Hopplatta- absolut när man broddar och om hästen hoppar så att den slår i, annars inte nödvändigt :)



Så, nu fick du lite synpunkter från mig med :)

2011-06-09 @ 20:09:04
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Olivia

Finns mycket jag håller med om och inte håller med om. Läder mår inte bra av att putsas så ofta, max i gång i veckan för träns och andra "småsaker" och max 2ggr/månad för sadel. Jag tror att hästen tröttnar på bommar om man rider över dem varje dag.

2011-06-09 @ 20:25:34
URL: http://hoppryttaren.devote.se
Postat av: Anonym

Hej, varför lastar du på olika sidor beroende på om du kör motorväg eller landsväg? bara nyfiken... (:

2011-06-09 @ 20:55:39
Postat av: jennifer

tycker inte att de ska vara för varmt när de gäller täcke, eller naturligtvis inte för kallt heller. men risk för exem och liknande är stor om de bli för varmt. inte heller bra att de står och fryser såklart, då de spänner sig extra mycket.



det där med transporten har jag faktiskt aldrig tänkt på speciellt mycket men de var riktigt klokt!



sen tycker jag fyra timmar är alldeles för lite. hästarna måste få röra på sig och ska göra det flera timmar varje dag, är de skit väder, ex spöregn och täckerna bli blöta tar jag in dem, mycket kryp samma sak, annars mår de bara bra av att vara ute tror jag.



tycker överlag att du har ett sunt hästtänk, förutom att du är liiiiite överbeskyddande tror jag, men vem är inte det nu förtiden? ;)

2011-06-09 @ 21:49:58
Postat av: Emelie

Vart räknar du ut foderstaten vilken hemsida? :)

2011-06-09 @ 22:27:28
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: alexandra

Undrar vrf du tycker alla ska ha magplatta?

Svara gärna

det kan ju förstöra så att sadeln inte ligger still osv. Min kompis var på mustang( sadelutprovare) och sadel låg jättebra sen satt hon på magplatta och då gled sadeln och hästen fick panik.

Annars väldigt intressant inlägg

2011-06-09 @ 22:57:49
Postat av: Sanna Olsson

jag håller faktiskt med om i princip alla dina punkter! Tänkte på det du skrev i ett annat inlägg också ang bete och att dom är ute på natten och sådär. Mina hästar går också ute på natten på sommaren (dock inte ännu), egentligen hade jag nog velat ta in dom men det tycker inte mamma och pappa haha. Sen är det ju såklart skönt för dem att "bara vara hästar" och chilla ute lix men ändå. Fast jag brukar alltid ha inne dom 1-2 nätter före tävling så att man vet att dom är ordentligt utvilade.



Förresten hur gör du med kraftfoder på sommaren (när han går på bete), får han inget alls eller tar du in och isf en eller flera ggr/dag ?:)



Kram sannn

2011-06-09 @ 23:18:23
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: bella

du har riktigt bar åsikter! :)

2011-06-10 @ 12:05:39
Postat av: Clara

Vad heter hemsidan du räknade ut foderstaten? :)

2011-06-10 @ 15:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0