Power Boy


Ända sen jag var liten har jag varit storm förtjust i en utav sveriges finaste ponny hingstar - Power Boy är det givetvis jag pratar om!
Kommer ihåg när jag och Andrea var mindre, då hade jag alltid Power Boy som en utav mina hästar när vi lekte häst och sprang runt och hoppade på gräsmattan.


Född: 1984
Mörkbrun, 147 cm
Premierad:
ELIT prestation & exteriör
I svensk avel från 1993
 
Uppfödare: D Bouw, Holland  

Ägare: Mats Mellberg, Huddinge

 

 
 
62,5% welsh - 25% ox - 12,5% xx

Power Boy, Sveriges första ELIT-premierade ridponnyhingst, är en hingst med prestationsblod för både hoppning och dressyr. Han har själv tävlat dressyr upp till FEI-klasser mot ponnyer och till Msv mot hästar. 

Power Boy var verksam i Tyskland under sex säsonger innan han anlände till Sverige 1993. Tiden i Tyskland har bidragit till att han satt djupa avtryck i internationell ridponnyavel. 16 godkända söner har förgrenat sig till ca 75 hingstar med Power Boy-blod på fädernesidan utspridda i världen, som är eller har varit verksamma i avel, t ex:
-Folklore: stor hoppförärvare i Tyskland och bla far till svenska hingsten Feno-Me RP 137.
-Power and Paint: holländsk mästare i dressyr sju gånger och ankare i holländska laget under flera år med olika ryttare.
-FS Pavarotti: Tysklands vinstrikaste dressyrponny under åtskilliga år och far till FS Pearcy Pearson med segrar i svår dressyr mot hästar.
-Power Star: far till Pueblo vars svenska son Backens Pablo tävlar internationell körning.       
-Puccini Arden RP 156, godkänd vid ASRP:s bruksprov 2008 med 10-10 vid löshoppningsprovet, exporterad till Finland 2009.

Därutöver är Power Boy far till många ytterst förnämliga avelsston, t exPetit Fleur, mormor till FS Champion de Luxe, en av Europas mest efterfrågade hingstar, Pamina, mor till bl a tre godkända hingstar, t ex Danny Gold, och mormor till Championess – segrare vid Bundeschampionat 2008.

Vid svenska ungponnychampionatet deltar årligen många avkommor. Power Prince och Pondus RP 155 har segrar i gångartsklasserna och Paulo Coelho Arden har segrat i 3-åringarnas hoppning. I ponnysporten visar de talang för alla discipliner, tex Dutchess som startat SM i dressyr, lätt A hoppning och segrat i lätt fälttävlan.

Det var nog hans utseende jag fastnade för som liten, hur snygg är han inte ? Och sen är hans namn riktigt fräckt!

Kommentarer
Postat av: emma

Min ena ponny är efter honom :) riktigt fin är han!

2011-06-02 @ 22:33:39
URL: http://emmaedgren.blogg.se/
Postat av: Michelle Sjöö

jag bor i huddinge kommun :)

2011-06-02 @ 22:41:01
URL: http://allroundmuppar.blogg.se/
Postat av: linn

är han död??

2011-06-02 @ 23:10:31
URL: http://allroundryttarlinn.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

min ponnys morfar :D

2011-06-02 @ 23:49:42
Postat av: Sandra

Våran ridskolehäst på Alleby är efter honom. :) Så himla snygga! Det har Tigger, ridskolehästen, verkligen ärvt :)

2011-06-04 @ 18:45:31
Postat av: felicia

min ponny är efter honom! :D och även en på ridskolan :)

2011-06-06 @ 18:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0