Respons

Det är kul att se era kommentarer ang. mitt sommar inlägg. 99% av er håller inte med mig så jag bara undrar hur ni tänker.
.
Något av det viktigaste för hästen är rutiner och när man släpper hästen på bete bryts dessa helt. Vore det inte psykiskt bättre för hästen och mer avslappnande om man bara fortsatte som man brukar fast den vilar?
Och för att inte tala om magen som borde må bättre av att få i sig samma mängd protein, energi osv. Det är ju mycket svårare att hålla koll på sånt om den går på bete.
.
Och om man som jag iår gör släpper hästen på bete vill man då inte skydda hästen så mycket som möjligt mot insekterna? (knott osv.)
Ni resonerar som att det är synd om dumle om jag sätter på honom boots och täcken. Det är ju för hans skull jag gör det! Ett täcke som inte är varmt men tar bort en del av flugerna osv. är väll superbra?!
.
Det som jag "klär" min häst i har ingen negativ verkan. Visst de kan fastna/få skav osv men de kan de göra året runt!
.
Vad är det för possetivt med bete?
Den får vara häst!
Ja det är sant, men hur ska hästens kropp reagera på detta. Den har inte samma hovar, mage eller sömnrutin som en ursprungshäst då hade.
Den får ta en paus.
Kroppen tar en paus sammtidigt som den psykiskt får ett miljöbyte.
.
Jag fick bara massa arg respons och då vill jag gärna veta hur ni tänker. Säg inte bara att jag har fel utan vad har ni för argument! Säg inte heller att hästen är alltid en häst innerst inne, isf skulle vi inte linda dom, ge dom fodertillskott, smörja hovar, kolla tänder osv. En ridhäst behöver människans kunskap för att hålla.
Jag skulle gärna villa ändra min åsikt om beten. För idag ser jag inget possetivt med det. Kom med possetiva punkter med argument till!
.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vadå stressar upp sig vid miljö ombye? nä men vafan då ska man inte ut och tävla för det blir psykist stressat på hästen då eller? det är i hästars natur att gå ute, inget som skadar någonstans för dem. det är BETE inte dödsdom för dem eller något sånt. tänk vad tråkigt att gå i samma jävla hage när det är varmt och sedan få gå in på natten istället för att vara häst och fri ute på bete med sina kompisar? du skriver att du tänker på dumle, men vad tror du egentligen är bäst för honom som häst? att gå på bete så klart.

2011-06-08 @ 17:23:40
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

nej till sommarbete! det är bara ni som sätter era hästar i andra hand som släpper ut dom där :p latamasar! hästar som är 2-3 år tycker jag kan släppas ut samt hästar som är väldigt gamla som har fått tävlat några helger i rad, resten ska ridas och motioneras som vanligt, annars är det ju bara som att börja om? latmasar, lyft på er och tänk på era hästar :)

2011-06-08 @ 17:38:56
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Mysan

Jag kan säga att jag håller med dig Andrea. Jag har alltid haft mina inne på nätterna eller som förra året ute natt inne dag pga det varma vädret. Har denna sommaren däremot gjort lite annorlunda och kört ivä unghästen på bete men det är för att han är tre och för att han ska hålla å utvecklas så behöver dom off från allt som har med utbildning å göra. Stoet kommer stå ute ibland och inne ibland då resten av stallet har sina ute så hon kommer få komma in några dar å vila sen ut igen osv.

Sen så är det ju självklart att man hjälper sin häst så gott det går mot flugor osv. Stoet står med båda Kuba och flugtäcke. Ej unghästen då det hade inte fått bara helt 1 sec och luvan drar han bara av sig så försöker skydda så gott det går på annat sätt - men det ska tilläggas att han har möjlighet att gå in under tag 24/7.



Med mat osv så håller jag med till viss del men iom att det oftast är så mkt kraft i gräset så fodrar iaf jag inte som innan utan stoet kommer bara få betfor när hon går ute och unghästen mineraler.



Men min åsikt är att man får helt se till indeviden. Ser gärna att yngre djur går ute på vila men tävlingshästar och häste i träning behöver faktiskt få komma in och vila. Så jag föredra att dom går inne nån tid på dygnet iaf.

2011-06-08 @ 18:05:30
URL: http://mysanjansson.blogg.se/
Postat av: G

Som jag skrev i en annan kommentar, jag respekterar din åsikt och skriver inte detta för att "klanka ner". Och jag har ingen blogg, därför är jag "anonym".

Om man har hästen på bete så har man ju den på bete längre än i en vecka. Min foderhäst jag hade innan fick gå i sommarhagen hela sommaren, alltså ungefär tre månader (men han vilade i ca 3 veckor, varav 1 var total vila). Och innan man släpper dem helt vänjer man ju dem gradvis, då blir det inte en "chock" för magen eller för psyket. Hur försiktigt hästen behöver vänjas beror ju på hur känslig den är. Hade man bara släppt den plötsligt på bete, sedan tagit tillbaka den efter två veckor, då hade det varit precis som du säger. Om man har många tävlingar framför sig kanske det inte funkar att ha den på bete i mer än två veckor, men har man vant den innan och avvänjer i tid så funkar det också (om hästen inte är extremt känslig). Så om man gör det på rätt sätt, vänjer/vänjer av, så kan jag inte se att hästen lider fysiskt eller psykiskt av bete? En tamhäst på bete lever mycket mer skyddat än en vildhäst, därför borde det inte skada att den inte ser ut som ursprungshästen. Jag tvivlar inte heller på att det blir vila inte bara för hästens kropp, utan även dess sinne. Den slipper stressiga tävlingsplatser, hårda träningar och får vara i sin rätta miljö utan stallar och annat omkring, bara natur. Visst kan den vara uppspelt och ha svårt att slappna av i början, men man vänjer ju dem långsamt. Och jag tycker det är stor skillnad på en stor, vacker sommarhage där hästen kan röra sig mycket jämtemot den vanliga hagen. Och eftersom man ändå ska byta hage emellanåt (för att hålla parasiter borta) hade ju ett miljöombyte ändå varit nödvändigt. Sen tror jag, nu säger jag tror, att det känns spännande och kul att komma till ett nytt ställe även om man är häst. I vilt tillstånd flyttar de ju runt? Även här tar det ju längre tid för vissa indivder att vänja sig. Och en ny hage är ju fräschare och betet där borde ju vara bättre eftersom det är relativt orört.

Sen tycker jag att det är jättebra med alla saker som kan skydda hästen, så länge de verkligen gör det och inte bara är irriterande för djuret. Och det ska ju absolut inte skada den eller ge den skav heller, men det är underförstått.

Sedan finns det ju alltid undantag, vissa hästar får fång, vissa är så uppstissade av att hålla koll på flocken och allt runt omkring att de stressar ut sig, vissa är allergiska mot ngt osv. Allt detta kan göra att man inte kan ha hästen på bete dygnet runt, men det är ju undantag.

Detta blev ett långt inlägg :) Hoppas nu du tolkar det som vänlgit svar på tal, och inte "arg respons". ;)

2011-06-08 @ 18:14:35
Postat av: G

Hehe, måste tillägga, nu när jag såg att ngn tyckte att man var "lat" när man släppte på bete... Det är sjukt mycket jobb med att först bygga upp en hage (om man inte har en fast sommarhage), kolla igenom den, sen vänja hästen vilket betyder att man ska åka fram å tillbaka flytta hästen mellan sommar/vinterhage, sen bära vatten hur mkt som helst... Det enda man slipper göra är att mocka, men om man har en fast hage ska det ju ändå göras när man tar dem därifrån sen. Å då ska man också avvänja å flytta mellan hagar igen... Å sen så rider man ju också medan hästen går på bete om den ska gå där länge? Ska hästen aldrig få vila i mer än några dagar bara för att man sedan måste "börja om"? Det sliter på hästen om den aldrig får vila i mer än några dagar om året. Man är inte lat, däremot förståndig om man ger sin häst några veckors vila två/tre gånger om året ungefär. Och det är ju inte så att man får börja om helt från ruta ett efter det. (möjligt att personen inte menade det så som jag tolkade det, men det verkade så) Återigen, menat som vänligt svar på tal och inte som surt gnabb. :)

2011-06-08 @ 18:31:15
Postat av: Mysan

Måste bara göra ett tillägg i min komm... Tycker att dom ska ändå få gå i en stor gräs hage även om dom går inne nån tid på dygnet...

2011-06-08 @ 19:51:02
URL: http://mysanjansson.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Min ponny släpper vi på bete i ungefär 3/4 veckor men under den tiden så kommer hon hållas igång och hon tas in på nätterna, jag tycker inte att det är så bra för hästarna att gå ute på nätterna då de mår bra och säkert tycker det är skönt att få komma in i ett stall några timmar och får vila sig från alla insekter :)

Hon får såklart ungefär 1 veckas helvila, men annars kommer jag faktiskt hålla igång henne även fast hon står på gräs och sådär.

Sen är min ponny en sån som äter hur mkt som helst om hon får, så hon skulle av den anledningen inte heller må bra av att vara ute hela dygn för hon skulle antagligen få ont i magen eller så.



Sen kommer hon ha både flugtäcke och flughuva för det är sjuuukt mkt insekter :S

2011-06-09 @ 07:46:54
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag kommer släppa min ponny på bete i ca 3 veckor. Blir nog 1 vecka med skritt och hela vilodagar. De andra två veckorna så kommer hon nog att ridas nästan som vanligt de flesta dagarna. Detta för att vi kommer tävla en massa denna sommaren, så jag kan inte låta henne gå en hel sommar på bete där hon blir tjock(hon har jättelätt ör att bli tjock) och tappa kondition. Jag tycker att det räcker så faktiskt om man har en häst som är äldre än 3år. Självklart kommer hon få gå med flughuva och ha flugspray på sig. ev. även täcke på kvällarna/morgonarna då det är som mest knott. Jag tycker inte att det är något fel på flugtäcke, man sätter ju på det för att man är rädd om hästen.

2011-06-09 @ 12:09:33
URL: http://hoppryttaren.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0